porada dotycząca przeniesienia włącznika świateł awaryjnych z kolumny kierownicy (mk3 standard) na konsole środkową (jak mk4 cabrio-obok włącznika klimy,grzania szyby itd) Porada powstała dzięki koledze z forum Zico63 , on opracowywał połączenia i schematy ja eksperymentalnie to podłączałem, niniejszy opis dotyczy wersji działającej i zmontowanej już na moim aucie ..... Żeby zamontować włącznik awaryjnych z mk4 cabrio potrzeba będzie kilka dodatkowych elementów , pierwszy i najważniejszy to włącznik o num katalogowym 1 E0 953 235 (cena w ASO około 80pln) przekaznik/przerywacz kierunkowskazów (pierwszy z lewej na foto - VW nr 21 lub zwykły od fiata 125/126p) przekaznik zwierno/rozwierny (powszechnie występujący, koszt do 5pln) lub VW nr 53 , oprawa bezpiecznika i bezpiecznik 7.5-10A , dwie diody prądowe od 4A na 12V ( ja założyłem 6A) dodatkowo trochę kabelków róznokolorowych , wsuwki/konektory , szybkozłączki lub lutownica , taśma izolacyjna .........................................................................................
na schemacie pierwszy po lewej to włącznik awaryjnych od mk4 cabrio , drugi to przekażnik VW53 , trzeci to przerywacz VW21 - Na początek demontujemy osłonę kierownicy, osłonę zegarow, dobrze tez jest wyjąc zegary żeby mieć swobodny dostęp do wiązek, na konsoli środkowej wyciągamy włączniki lub zaślepki pod włączniki i wysuwamy sobie ile się da wtyczkę i wiązkę od podgrzewania szyby .... ZACZYNAMY od wyszukania stałego plusa "30" na kolumnie kierownicy - to czerwono/żółty kabel z wtyczki po lewej stronie kolumny kierowniczej
(dodajemy oprawe bezp), następnie minus z brązowego kabla znajdującego się w małej czerwonej wtyczce po prawej stronie kolumny ( obydwa kable + i - zostawiamy z zapasem )
następnie w wiązce wtyczki grzania szyb wyszukujemy minus i plus podświetlenia (szaro/niebieski) i wpinamy się tam z kabelkami , te dwa posłużą do zasilania podświetlenia nowego włącznika awaryjnych pin 31 i 58d/+ , następny etap to pociągniecie trzech kabli (najlepiej różnokolorowych) od miejsca montażu nowego włącznika w okolice kolumny kierownicy (trochę akrobacji z tym będzie-najlepiej przepychać je od strony licznika;) ) , gdy już mamy wszystkie niemal kable wyprowadzone w jedno miejsce zarabiamy konektory na ich końcach i wg schematu łączymy na dodatkowych przekażnikach ( obydwa maja oznaczenia przy nóżkach ) , na diodach warto zostawić jak najdłuższe nóżki i do wpięć używać konektorów ( diody grzeją się podczas migania świateł awaryjnych i po podpięciu wszystkiego warto je zaopatrzyć w mały radiatorek lub zamontować na blasze wzmocnienia pod deską-odprowadza ciepło- po zaizolowaniu nóżek oczywiście) .......................................................
przewody wychodzące z diód wpinamy w kable czarno/zielony i czarno/biały( od kierunkowskazów) wychodzące z wtyku 7 pinowego po prawej stronie kolumny, przewody przy nowym włączniku wpinamy w gniazdo wg oznaczeń na schemacie przy pomocy konektorów , po sprawdzeniu podłączeń i działania układu możemy zdemontować włacznik na kolumnie ..... i przyzwyczaić do nowego miejsca na uruchamianie świateł awaryjnych.....................................................
i uprzedam pytania czy nie dalo sie prosciej, poprostu wpinajac sie w stary wlącznik, probowaliśmy, nie dało się, roznice w wewnetrznej konstrukcji nie do pogodzenia bez dodatków
edit
przy okazji małe uzupełnienie do tematu o wymianie włącznika awaryjnych na sztukę z mk4 cabrio...po instalacji tego na konsoli wypadałoby zdemontować ten na kolumnie, po demontażu ( wypina się bezproblemowo z zatrzasków ) mamy kilka "gołych" ścieżek po których przesuwały się styki, tak wiec żeby prawidłowo działały nam kierunkowskazy z manetki musimy zewrzeć dwie ścieżki widoczne na zdjęciu, można to zmostkować samym spoiwem lutowniczym lub dać tam jeszcze kawałek kabelka bez izolacji. przy okazji ściąłem część obudowy przy manetce żeby zmieścić wszystko pod osłonę kolumny od mk4 cabrio ( taką bez dziury na stary włącznik awaryjnych).... ub: