Połączenie odmy z kanałem dolotowym silnika ma znaczenie EKOLOGICZNE (ale nie do końca). Potrzebne po to aby dopalić gazy i opary.
Zastosowanie odmy miało na celu obniżenie ciśnienia w przestrzeni pod pokrywą zaworow (skrzyni korbowej), co skutkowało zdecydowanym zmniejszeniem brania oleju przez silnik, oraz niemal praktycznie kasowało niebieski dym z wydechu na jakiś czas. Powodem dla którego stosowano ten pomysł były problemy z remontem silnika (chroniczny brak części) albo zwykłe zamiłowanie do podcierania dupy szkłem.
Generalnie, tzw "układ przewietrzania skrzyni korbowej" ma za zadanie odprowadzić przedostające sie do niej niewielkie ilości spalin wraz z oparami oleju do kanału dolotowego celem spalenia. oraz wyrownanie ciśnienia
W silnikach o dużym przebiegu sam zawor na bloku w postaci czarnej puszki jest na ogół zawalony brudem, przewody też. Należy zacząć od ich oczyszczenia bądź wymiany. Jeśli są zapchane, zamiast odprężać,skrzynię korbową, działają na odwrót. Jeśli są drożne, a o olej przedostaje się w sporej ilości do kanału ssącego, możemy być pewni, że spora część ciśnienia sprężania idzie nam w "gwizdek" niestety, pierścieni i tłoki mają swoje lata. Stąd obsyfione czarną sadzą kanał ssący, przepustnica itd.
Wypuszczenie przewody na zewnątrz z fabrycznej "odmy" sprawi, że będziemy "gubić" dużo więcej oleju, bo będzie wywalany bezpośrednio ze skrzyni korbowej.
Dlatego wymyślono "patent" z korkiem wlewu, tam ciśnienie jest niższe, mgły olejowej znacznie mniej, a efekt podobny.
[ Dodano: 2009-03-15, 11:24 ] http://www.golf3.pl/topics9/zapomniana-odma-vt15962.htm