Układ Klimatyzacji
Układ klimatyzacji składa się z poszczególnych elementów:
1. Kompresor
2. Skraplacz
3. Wentylator skraplacza
4. Filtr – osuszacz
5. Parownik
6. Dmuchawa (układ nawiewu powietrza)
Opis wymienionych poszczególnych części.
1. Kompresor
Kompresor jest napędzany przez silnik samochodu za pośrednictwem paska klinowego.
Spręża on zasysany gaz chłodzący i wtłacza go do skraplacza.
Awaria kompresora może być spowodowana przez:
- Niedostateczną ilość oleju
- Uszkodzenie łożyska
- Wycieki
- Wilgoć.
Symptomami kłopotów mogą być:
- Pojawienie się hałasów
- Słaba wydajność chłodzenia
- Kompletna awaria układu klimatyzacji
Wymiana kompresora wiąże się zazwyczaj z wymianą innych elementów układu oraz jego dokładnym przepłukaniem.
2. Skraplacz
Skraplacz jest umieszczony przed chłodnica silnika. Schładza on czynnik chłodniczy wtłaczany do niego przez kompresor tak , że wypływa on w postaci ciekłej.
Awaria skraplacza może być spowodowana przez:
- Wycieki (uderzenie kamienia , korozja)
- Zabrudzenie płytek skraplacza
- Blokadę układu (uszkodzenie kompresora)
Symptomami kłopotów mogą być:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Ciągła praca wentylatora skraplacza
- Kompletna awaria układu klimatyzacji
Wyciekający czynnik chłodzący powoduje zanieczyszczenie środowiska naturalnego!
3. Wentylator skraplacza
Wentylator skraplacza przyczynia się do skraplania czynnika chłodzącego w każdym trybie funkcjonowania pojazdu.
Jest zainstalowany jako wentylator dodatkowy przed lub za skraplaczem lub chłodnicą samochodu.
Awaria wentylatora skraplacza może być spowodowana przez:
- Uszkodzenie łożyska
- Zużycie szczotek silnika elektrycznego
- Skruszenie / połamanie śmigła
- Brak kontaktu elektrycznego
- Zwarcie
Symptomami kłopotów mogą być:
- Pojawienie się głośnych hałasów
- Słaba wydajność chłodzenia
- Częste włączanie się i wyłączanie wentylatora
- Wzrost temperatury silnika (przy włączonym wentylatorze)
- Kompletna awaria wentylatora
4. Filtr – osuszacz
Zadaniem filtra - osuszacza jest usuwanie wilgoci i zanieczyszczeń z ciekłego czynnika chłodzącego.
Ponadto służy on jako pojemnik wyrównujący ciśnienie czynnika. W jego obudowie znajduje się wkładka z filtrującego granulatu, która wchłania określoną ilość wilgoci.
Spadek wydajności filtra – osuszacza może być spowodowane przez:
- Zatkanie wkładu filtrującego
- Niezdatność wkładki filtrującej do użytku (jest zbyt stara)
- Wycieki
Symptomami kłopotów mogą być:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Kompletna awaria układu klimatyzacji(uszkodzenie / zablokowanie innych elementów układu)
Filtr – osuszacz musi być wymieniany , co 2 lata i za każdym razem , gdy układ klimatyzacji był napełniany!
5. Parownik
Parownik znajduje się we wnętrzu kabiny, pod deską rozdzielczą. To tu poddany wysokiemu ciśnieniu czynnik chłodzący w postaci ciekłej zostaje odparowany.
W czasie rozprężania i parowania czynnika pobiera ciepło z otoczenia, co powoduje schłodzenie powietrza nadmuchiwanego poprzez parownik do kabiny pojazdu.
Awaria parownika może byś spowodowana przez:
- Zanieczyszczenie blokujące przepływ powietrza przez ożebrowanie
- Zatkanie w wyniku zanieczyszczenia czynnika lub uszkodzenia innych elementów układu
- Wycieki spowodowane wadliwymi uszczelkami lub korozją
Symptomami kłopotów mogą być:
- Pojawienie się nie miłych woni wytwarzanych przez mikroorganizmy
- Słaba wydajność chłodzenia
- Kompletna awaria układu klimatyzacji
Z powodów zdrowotnych i technicznych zaleca się regularnie dezynfekowanie parownika!
6. Dmuchawa (układ nawiewu powietrza)
Dmuchawa zasysa ciepłe powietrze z zewnątrz samochodu (lub powietrze z kabiny przy włączonym trybie zamkniętego obiegu) i przedmuchuje je przez ożebrowanie parownika, gdzie ulega ono schłodzeniu i osuszeniu.
Tak przygotowane powietrze jest wdmuchiwane do kabiny
Awaria dmuchawy może być spowodowana przez:
- Uszkodzenie łożyska
- Zużycie szczotek silnika elektrycznego
- Skruszenie / połamanie śmigła
- Brak kontaktu elektrycznego
- Zwarcie
- Silne zabrudzenie wentylatora
Symptomami kłopotów mogą być:
- Pojawienie się głośnych hałasów
- Słaba wydajność chłodzenia
- Kompletna awaria wentylatora
- Wyłączanie się układu klimatyzacji
7. Zawór rozprężny
Zawór rozprężny jest punktem rozdzielającym obwód wysokiego i niskiego ciśnienia w układzie klimatyzacji. Reguluje on przepływ czynnika chłodzącego przez parownik w zależności od temperatury czynnika w stanie gazowym na wyjście z parownika
Awaria zaworu rozprężnego może być spowodowana przez:
- Zalodzenie spowodowane zbyt dużą ilością wody w czynniku chłodniczym
- Zanieczyszczenie spowodowane usterkami innych elementów lub niewłaściwa obsługa
- Wycieki spowodowane uszkodzonymi uszczelkami.
Symptomami kłopotów mogą być:
- Słaba wydajność chłodzenia
- Częściowa awaria kompresora
- Kompletna awaria klimatyzacji