Podłączenie Wzmacniacza Audio

Informacje, opisy, fotoporady i dane techniczne dotyczące samochodu Volkswagen Golf 3.

Moderator: Moderator

Podłączenie Wzmacniacza Audio

Postprzez PiJey88 » 17 sie 2008, o 19:47

W związku, że temat dość często się pojawia, postanowiłem napisać dość prostą poradę, jak prawidłowo podłączyć Wzmacniacz Audio w samochodzie.

Przykład na Radiu z 2-kanałowym wyjściem, 4-ro kanałowym wzmacniaczem, zestawem głośnikowym (2xWoofer + 2xTweeter + 2xZwrotnica) oraz Subwooferem.

Dobranie sprzętu to indywidualna sprawa, można złożyć sprzęt za 500 zł, 1500 zł, a nawet 5 000 zł. Moim zdaniem, sprzęt średniej klasy da się już złożyć za około 1200 zł (cały komplet z radiem itd). Dochodzi do tego jeszcze okablowanie (koszt całego zestawu kabli około 100 zł) oraz dla chcących dystanse + maty do wygłuszenia drzwi (koszt około 50-100 zł).

1.png
1.png (7.85 KiB) Przeglądane 2740 razy


KOLORY KABLI:
CZERWONY - kabel zasilający, najlepiej jakiś dość gruby (UWAGA ! Dla bezpieczeństwa warto założyć bezpiecznik jak najbliżej akumulatora!)
CZARNY - masowy, przykręcasz gdzieś do karoserii
ZIELONY - kabel typu CHINCH, sygnał dźwiękowy między radiem a wzmacniaczem
(jeśli radio nie ma wyjść na 4 kanały tylko 2, dajesz na końcu jakiś rozgałęziacz)
NIEBIESKI - kabel REMOTE, sterowanie wzmacniaczem, podpinasz pod kostkę ISO pod kabelek z napisem REMOTE, lub STEROWANIE ANTENĄ ELEKTRYCZNĄ, przeważnie koloru właśnie niebieskiego. Radia Pioneera mają juz przygotowaną ładną wtyczkę na tym kabelku, więc nic nie trzeba przecinać.
[shadow=yellow]ŻÓŁTY[/shadow] - kabel głośnikowy, najlepiej odpowiedni do mocy głośników, im mocniejsze tym większy przekrój, od wzmacniacza do ZWROTNIC (zielone kwadraty), potem od zwrotnic do tweeterów i wooferów. Podłączasz również tym kablem Subwoofer (tak jak na schemacie, czyli robisz mostek, z dwóch kanałów robisz jeden, aby mieć większą moc) (Z jednego kanału bierzesz "+" a z drugiego "-")


Najlepiej jeszcze wygłuszyć drzwi i dać dystanse, dokładny opis jest na tej stronie:
http://www.audiotuning.pl/car-audio,golf_3.html

Mam nadzieje, że komuś przynajmniej pomogłem ;-)

POZDRAWIAM :!:
Avatar użytkownika
PiJey88
Administrator
 
Posty: 5010
Dołączył(a): 2 lut 2007, o 09:16
Lokalizacja: Warszawa
Rocznik: 1996
Silnik: 2.8 VR6 AAA
Paliwo: PB
Nadwozie: 5-drzwiowe

Podłączenie Wzmacniacza Audio

 

Okablowanie dla niewtajemniczonych + Poradnik

Postprzez marcinkoz2910 » 30 maja 2009, o 19:25

OKABLOWANIE DLA NIEWTAJEMNICZONYCH


Kupione niedawno za zaoszczędzone pieniądze komponenty czekają już tylko na instalację w samochodzie. Rozgorączkowany właściciel otwiera wszystkie pudełka i rozkłada nowiutkie cacka na podłodze. Teraz trzeba już tylko zamontować je w aucie i połączyć razem. POŁĄCZYĆ? Tylko czym i jak? Może producent dostarcza jakieś kable? Poszukiwania w stosach pudełek i ...są! Większość komponentów posiada przecież w komplecie jakieś przewody. Głośniki -"głośnikowe", a wzmacniacze "kable zasilania". Posługując się instrukcją podłącza wszystko, naciska ON i ... Głośniki charczą i skrzypią, a subwoofer ledwo dyszy. Dlaczego? Postaramy się rozwikłać ten prawdziwie gordyjski węzeł okablowania pokazując jak i czym prawidłowo podłączyć komponenty car audio aby w 100% wykorzystać ich możliwości.


ZACZYNA SIĘ OD PRĄDU CZYLI JAK ZAGWARANTOWAĆ WŁAŚCIWE NAPIĘCIE

Standardowym źródłem prądu w każdym samochodzie jest akumulator. Dostarcza on wszystkim urządzeniom nominalne napięcie rozruchowe na poziomie 12V. Podczas pracy silnika pełni funkcję stabilizującą pracując w tandemie z alternatorem, który dostarcza prąd i ładuje akumulator. Zakładając, że wszystkie urządzenia są sprawne i w dobrym stanie technicznym (zwłaszcza akumulator) możemy przyjąć do naszych rozważań stałą wartość napięcia 12V. I byłoby idealnie, gdyby każdy komponent car audio był na swoim wejściu podłączony do takiego właśnie stałego w poziomie prądu. Naszym zadaniem jest maksymalne zbliżenie się do tego ideału.
Co powoduje, że prąd docierający do naszego wzmacniacza nie ma wymaganego wysokiego napięcia? Zwróćcie uwagę na poniższy schemat.

2.jpg
2.jpg (18.11 KiB) Przeglądane 2740 razy


Niszczyciele napięcia.Na swej drodze prąd napotyka wiele przeszkód, które możemy określić jednym słowem - opór. Opór pojawiający się zarówno na kablu plus jak i minus powoduje, że z każdym centymetrem wartość napięcia gwałtownie spada. Śledząc od początku możliwe źródła zakłóceń rozpoczynamy od sprawdzenie klem akumulatora (R1, R5). Jeśli są mocno zaśniedziałe, pęknięte lub zbyt słabo przykręcone można spodziewać się wielu kłopotów. Jednym z często występujących jest np. słyszalne w głośnikach "tykanie" kierunkowskazów lub szum wycieraczek czy znaczny spadek mocy wzmacniacza. Należy zwrócić także uwagę na sposób podłączenia kabla zasilającego do klem. Musi być mocne i pewne. Najlepszą metodą gwarantującą doskonałe warunki jest zastosowanie specjalnych klem do zestawów car audio. Są one najczęściej bardzo solidnie wykonane, a dzięki cienkiej warstwie złota zapewniają optymalny kontakt. Kolejną przeszkodą są słabo kontaktujące bezpieczniki (R2). Ponieważ jest to urządzenie niezbędne, a jednocześnie powoduje największe spadki napięcia należy szczególnie starannie dokonać tu właściwego podłączenia. Niezawodne będą profesjonalne oprawki bezpiecznika gwarantujące właściwy kontakt pomiędzy kablem a bezpiecznikiem. Najlepszym rozwiązaniem (zwłaszcza przy dużych prądach - powyżej 50A) będzie zastosowanie bezpiecznika typu ANL który łączy się z kablem poprzez skręcenie, a nie stykowo. Bardzo często poważną przeszkodą dla płynącego prądu są niewłaściwie zwymiarowane kable (R3, R4) (przekrój). Przy zbyt cienkim kablu o przekroju zaledwie 1,5mm2 (niestety często spotykane rozwiązanie wśród domorosłych instalatorów) i długości 12m (plus i minus) oporność kabla wynosi 0.02 Ohm/metr co powoduje spadek napięcia do wartości 6.24 V !! Prąd pracy wynosi wtedy około 5.76 V - gwarantuje to praktycznie niemożność uruchomienia systemu nie mówiąc już o jego prawidłowej pracy. Przy rozbudowanych systemach należy zwrócić uwagę na prawidłowe rozdzielenie okablowania przy pomocy profesjonalnych bloków zasilania.

Jedno z najczęstszych pytań pojawiających się zarówno w listach do nas jak i w codziennych rozmowach z fanami car audio to "jak właściwie zwymiarować kable prądowe"?. Postaramy się przy pomocy prostego wykresu ułatwić to zadanie.

3.jpg
3.jpg (52.19 KiB) Przeglądane 2740 razy


Kable prądowe. Aby rozpocząć obliczenia istotne będą następujące dane: całkowita moc wzmacniacza [W] oraz maksymalny pobór prądu [A]. Dane te można znaleźć w instrukcji. Jeśli nie macie dostępu do danych katalogowych - maksymalna moc podana jest najczęściej na obudowie, wartość poboru prądu można określić na podstawie widocznych bezpieczników wbudowanych we wzmacniacz. Policzmy zatem na konkretnym przykładzie: system z całkowitą mocą równą 400W wymaga kabla o przekroju 16mm2 przy długości 5m. Dwa zamontowane wzmacniacze z poborem prądu 18A i 38A wymagają odpowiednio kabli o przekroju 6mm2 oraz 16mm2 przy długości 6m. Na tej podstawie można łatwo określić wymagany przekrój kabla dla każdego systemu.

Wiemy już na co zwrócić uwagę aby napięcie nam "nie spadło" i jak właściwie zwymiarować kable prądowe. To jednak nie wszystko. Najważniejszą umiejętnością jest prawidłowe "położenie" okablowania. Laik zapyta - a jaka to różnica? Na to pytanie odpowiedź ukazuje się po włączeniu silnika - gwizdy, klakania, obroty silnika - te i inne niespodzianki są wynikiem niewłaściwego sposobu ułożenia kabli prądowych i sygnałowych. Jak to zrobić by tego uniknąć?

Którędy kable? Wiele tłumaczy schemat. Pokazuje sylwetkę samochodu z zaznaczonymi właściwymi śladami prowadzenia poszczególnych kabli. W oczy rzuca się dość spory zakreskowany obszar. To powierzchnia szczególnie narażona na zakłócenia elektromagnetyczne. Nie zaleca się zatem prowadzić tamtędy żadnych kabli. W wyjątkowych przypadkach można lewą stroną auta poprowadzić wyłącznie kable prądowe. Należy zwrócić uwagę aby kable sygnałowe nie byłe ułożone obok kabli prądowych - zatem w żadnym przypadku zasilanie i cinch nie mogą leżeć obok siebie !!! Koniecznie trzeba omijać z daleka komputery pokładowe, pompy paliwa, katalizatory, klimatyzacje i wszystkie inne urządzenia elektryczne. Jeśli cinch i zasilanie muszą na jakimś odcinku przebiegać razem dobrze jest zachować chociaż 10cm odległość pomiędzy nimi. Na schemacie zaznaczone są najlepsze punkty masowe. W nowoczesnych autach należy bardzo dokładnie podłączać kabel minus do nadwozia, gdyż coraz częściej niektóre elementy są klejone, a nie spawane.

<
4.jpg


Jak najlepiej podłączyć kabel masowy? Czy wystarczy krótki odcinek dobrze zamocowany do nadwozia, czy może lepiej poprowadzić minus bezpośrednio z akumulatora? Postaramy się poniżej odpowiedzieć na to pytanie.

Wielokrotny punkt masy.Każde urządzenie podłączone jest to osobnego punktu karoserii. Generalnie nie zalecane. Możliwe w przypadku instalacji wzmacniacza zasilającego wyłącznie subwoofer (nie przenosi częstotliwości sygnału zakłócenia). Metoda często prowadząca do gwizdów słyszalnych w głośnikach po uruchomieniu silnika. W celu ich wyeliminowania można podłączyć pod kable sygnałowe galwaniczny rozdzielacz masy.

5.jpg
5.jpg (28.54 KiB) Przeglądane 2740 razy


Pojedyńczy punkt masy.Każde urządzenie podłączone jest to tego samego punktu masy. Wariant polecany ze względu na dużą odporność na zakłócenia i dobre przenoszenie dużych napięć. Kabel plus i minus powinny biec możliwie równolegle -najlepiej mocno skręcone ze sobą (likwidacja wzajemnych pól magnetycznych). Metoda zalecana szczególnie dla mało doświadczonych instalatorów - generująca najmniej błędów.

6.jpg
6.jpg (34.61 KiB) Przeglądane 2740 razy


WAŻNE UWAGI !!
- bezpiecznik główny należy bez wyjątku instalować w każdym przypadku położenia nowego kabla zasilania (+) od akumulatora; zabezpiecza on nie tyle samo urządzenie co kabel przez przepaleniem i samochód przed pożarem; jego wartość najłatwiej zwymiarować względem bezpiecznika samego urządzenia
- każdy punkt masowy karoserii powinien być stabilny i podłączony do reszty nadwozia (sprawdzić!); przy wierceniu otworu mocującego zbadać, czy nie spowoduje on uszkodzeń (np. przewiercenie zbiornika paliwa); dobrze oczyścić (do gołego metalu) fragment blachy stykający się z kablem aby zapewnić maksymalny przepływ prądu; zabezpieczyć smarem grafitowym
- przy źle podłączonej masie może dojść do spalenia wzmacniacza i radia; końcówka mocy pobierze bowiem masę z podłączonego kabla cinch, a tym samym z radia
- linki zasilania najlepiej prowadzić w komorze silnika w rurkach zabezpieczających (tzw. peszlach) ze względu na możliwość uszkodzenia i zwarcia; izolowane PVC kable zasilania są przeznaczone do pracy w temperaturze do 70 st. Celsjusza
- kable sygnałowe (cinch) powinny być przynajmniej podwójnie ekranowane w celu uniknięcia wpływu pól magnetycznych i zabezpieczenia przed zakłóceniami

Informacje pochodzą z pliku PDF który znalazłem na swoim dysku, niestety nie posiadam informacji kto jest autorem oraz na jakiej stronie było to zamieszczone ale te informacje na pewno nie jednej osobie rozjaśnią problematykę związaną z car audio

PORADNIK


Pliki do poprania zawierają:

- Basowe abc
- Okablowanie dla niewtajemniczonych
- Panele drzwiowe po raz pierwszy
- Projektowanie systemu audio
- Subwoofer - tylko jaki?
- Trochę o mocy
- Zalety i wady konstrukcji
Avatar użytkownika
marcinkoz2910
Members
 
Posty: 4293
Dołączył(a): 20 lip 2008, o 15:16
Lokalizacja: Pogórze /k. Skoczowa


- - - https://wino-polwytrawne.pl



Powrót do DANE TECHNICZNE I PORADY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 35 gości