Podświetlenie zegarów za pomocą katody UV

Informacje, opisy, fotoporady i dane techniczne dotyczące samochodu Volkswagen Golf 3.

Moderator: Moderator

Podświetlenie zegarów za pomocą katody UV

Postprzez Robertuss » 8 kwi 2009, o 10:09

1. Tarcze zegarów

Tarcze lepiej drukować na papierze trochę grubszym, tak aby po przyklejeniu na oryginalne tarcze nie był pofalowany i żeby była płaska powierzchnia.
Ja swoje kupiłem od gościa na allegro i przykleiłem na taśmę dwustronną. Nie wiem jak po czasie będą się zachowywać biorąc pod uwagę wilgoć, temperaturę powietrza (lato, zima, ciepłe powietrze w środku auta) - czas pokaże.
Do metody UV nie nadają się raczej tarcze zegarów drukowane na papierze z połyskiem.

Obrazek

Obrazek


2. Wskazówki

Do pomalowania wskazówek użyłem farby Humbrol Enamel Orange (mała puszeczka 15ml), którą kupiłem w sklepie modelarskim (razem z pędzelkiem 10zł).
(Dobra jest też farba Fluorescent Red 1775)

Co do zdejmowania wskazówek, polecam lekturę:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=70499

Po wymontowaniu wskazówek lekko je zmatowiłem wodnym papierem ściernym i pomalowałem farbką. Wskazówki pokryłem 3 warstwami farby (jedna warstwa schnie kilka godzin wiec trochę to czasochłonne).


3. Zamontowanie katody

Kupiłem na allegro zestaw podwójnych katod UV po 10 cm (25zł+koszty wysyłki).
Cała zabawa polega teraz, aby te katody zamontować w miejsce oryginalnych żarówek.
Żeby światło z katod padało równomiernie na wszystkie tarcze należy powiększyć otwór w obudowie licznika.
Otwór ten powiększałem topiąc plastik lutownicą i po kawałkach odłamując.
Doświadczalnie zwiększałem otwór i sprawdzałem jakie są efekty oświetlenia. Jeśli zrobimy zbyt szeroki otwór to będzie go widać z zewnątrz.
Szerokość mojej ostatecznej wersji to jakieś ok. 1,8mm. (Metoda "prób i błędów" jest najlepsza)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Następna rzecz to montaż katod. Mocowałem je za pomocą kleju na gorąco.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

4. Zasilanie

Użyte katody przeznaczone są do podłączenia w komputerze, napięcie 12V czyli tyle ile mają oryginalne żarówki.
Przewody z przetwornicy przylutowałem do blaszek, które pozostały po odcięciu oryginalnego podłączenia żarówek.
Całość na koniec okleiłem taśma izolacyjną tak żeby światło z katod padało tylko na tarcze.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Efekt końcowy:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Wiedzę czerpałem z forum:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=22594
Oczywiście podziękowania należą się koledze Rydzowi, który ma sporą wiedzę w sprawach liczników.
:-)
Avatar użytkownika
Robertuss
Members
 
Posty: 1234
Dołączył(a): 10 lip 2008, o 08:00
Lokalizacja: Świecie
Rocznik: 1999
Silnik: 2.8 AQD
Paliwo: PB+LPG
Nadwozie: 5-drzwiowe

Podświetlenie zegarów za pomocą katody UV

 


- - -



Powrót do DANE TECHNICZNE I PORADY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot] i 17 gości