Ostatnio zmieniałem całe zawieszenie na gwintowane i przy okazji zrobiłem fotoporade.Może komuś sie przyda...kilka zdjęć jest nie moich ponieważ takich nie posiadałem.
Do wymiany będziemy potrzebowali:
- dwa klucze nr 17
- klucz nr 10
- ściągacz do sprężyn
- podnośnik
- klucz imbusowy
- młotek
- klucz do regulacji zawieszenia gwintowanego.
- górne poduszki amortyzatorów na przód i tył ( poduszki te są z gumy,jeżeli od początku ich nie wymienialiśmy radziłbym je zmienić bo napewno są wyrobione a tym samym unikniecie ponownego rozbierania zawieszenia ).
Tylnie poduszki:
Przednie poduszki:
Zaczynamy:
Na początku zajmiemy się tyłem:
Ustawiamy samochód na równej nawierzchni.Poluźniamy śruby w tylnich kołach następnie podnośnikiem podnosimy auto.Odkręcamy koła.
Otwieramy klapę bagażnika,zdejmujemy tylną półke i plastikowy boczek przykręcony 2 nakrętkami (klucz 10).
Ściągamy gumową osłonę amortyzatora.Pod nią znajduje się nakrętka na klucz 17 i talerzyk - odkręcamy nakrętke a talerzyk zdejmujemy.
Po zdjęciu talerzyka zobaczymy drugą śrubę na klucz 17 i ją również odkręcamy.Zdejmujemy małą gumową poduszkę amortyzatora.
Teraz zajmiemy się mocowaniem dolnego amortyzatora.Mocowanie to składa się z 1 długiej śruby i nakrętki (klucz 17).Odkęcamy tą nakrętke dwoma kluczami 17 i wyjmujemy śrubę.
Po odkręceniu śruby wachacz powinien delikatnie opaść.Amortyzator już na niczym się nie trzyma więc wyjmujemy go.Możemy ugiąć lekko wachacz by amortyzator lepiej wyszedł.Po wyjęciu amortyzatora zdejmujemy dużą gumową poduszkę amortyzatora,a na sprężynę zakładamy ściągacz.
Amortyzator kładziemy między kolanami i odkręcamy górne oparcie sprężyny (klucz 17) .
Ściągamy gumowy odbojnik, sprężynę i wszystkie gumy.
Z starego amortyzatora należy wybić młotkiem dolne oparcie sprężyny i przełożyć je na nowy amortyzator (jeżeli nowy amortyzator posiada to dolne oparcie czyli talerzyk to nie musimy tego robić).Następnie zakładamy na nowy amortyzator wszystko co zdjeliśmy ze starego i montujemy w kolejności odwrotnej do auta.
Teraz przód:
Ustawiamy samochód na równej nawierzchni.Poluźniamy przednie śruby koła następnie podnośnikiem podnosimy auto.Odkręcamy koło. Otwieramy maskę. Zdejmujemy plastikową osłonę amortyzatorów.
Odkręcamy śrubę (klucz 17) na kielichu przytrzymując kluczem imbusowym.
Przechodzimy do dolnego mocowania.Odkręcamy metalowy uchwyt na wężyk hamulcowy (kawałek blaszki).Po zdjęciu uchwytu odkręcamy 2 śruby widoczne na zdjęciu.(klucz 17) i je wyjmujemy.
Wachacz lekko opadnie.Wyjmujemy amortyzator lekko uginając wachacz.Zdejmujemy górna poduszkę amortyzatora.Odkręcamy śrubę trzymająca talerzyk,następnie zdejmujemy talerzyk i sprężynę.
Zakładamy wszystko na nowy amortyzator i składamy w odwrotnej kolejności.
Oczywiście podczas zmiany amortyzatorów ingerowaliśmy w układ zawieszenia, więc należy jechać do stacji diagnostycznej lub warsztatu i ustawić zbierzność kół.
Wymiana amortyzatorów seryjnych na zawieszenie gwintowane:
Wszystkie czynności wykonujemy tak samo jak przy zmianie seryjnego zawieszenia z tą różnicą tylko że nie musimy używać ściągacza do sprężyn.Po zdjęciu starego amortyzatora zakładamy tylko nowe górne poduszki amortyzatorów i montujemy:)
Po zamontowaniu wygląda to tak:
, a nasz golf naprawdę siedzi...
Mam nadzieję, że wszystko opisałem zrozumiale... jeśli nie to chętnie odpowiem na pytania;)
Pozdrawiam Pascal
Zdjęcia i opis-PASCAL