Dokładnie 20 lat temu, 10 sierpnia 1991 roku, zaprezentowano Golfa trzeciej generacji.
Samochód przeszedł liczne modyfikacje w zakresie designu i technologii. Golf III nabrał nowoczesnych kształtów, owalne reflektory i zaokrąglona linia całkowicie zmieniły wygląd pojazdu. Auto mierzyło 4020mm, było wysokie na 1425mm (1410mm w przypadku GTI)i szerokie na 1695mm, rozstaw osi wynosił 2475mm. Zaprezentowano nowe silniki. Na uwagę zasługiwała jednostka sześciocylindrowa (VR6).
Dzięki jej zastosowaniu Golf był pierwszym modelem niższej klasy średniej z silnikiem z sześcioma cylindrami. Miał on pojemność 2.8 litra i moc 174 koni mechanicznych. Równolegle ze zmianami technologicznymi, poprawiano bezpieczeństwo. W 1992 roku wprowadzono poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera. W tym samym roku Golf został wybrany samochodem roku w prestiżowym konkursie Car Of The Year. Rok 1993 przyniósł kolejne rewolucje. Koncern wprowadził pierwszego turbodiesla z bezpośrednim wtryskiem. Trzy literki TDI stały się symbolem niezawodności, trwałości i oszczędności. W tym samym roku zadebiutował również pierwszy Golf Variant.
W maju 1994 roku wyprodukowano piętnastomilionowego Golfa, a już dwa lata później, w listopadzie z taśm montażowych zjechał siedemnastomilionowy egzemplarz. Nieustannie trwały prace nad poprawianiem bezpieczeństwa i tak w 1996 roku po raz pierwszy wprowadzono boczne poduszki powietrzne oraz system ABS jako element wyposażenia standardowego. Podczas produkcji trzeciej generacji Golfa wyprodukowano na całym świecie aż 97 limitowanych edycji tego modelu. Warto wspomnieć o jednym z nich. Projekt A59 był sportowym samochodem, który miał występować w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Projekt niestety odrzucono, a do dziś dotrwały 2 egzemplarze. Jeden z nich jest w rękach prywatnych, natomiast drugi jest elementem muzeum VW w Autostadt w Wolfsburgu. Z silnika o pojemności 1999 cm3 uzyskano 275 koni mechanicznych. Wyposażony był on w turbosprężarkę oraz wielopunktowy wtrysk paliwa. Samochód przyspieszał do setki w 4.2s i osiągał prędkość maksymalną powyżej 250 km/h.
Golfy trzeciej generacji były oferowane z silnikami benzynowymi od pojemnościach od 1.4 litra (60 koni), przez 1.6 75 i 101KM, 1.8 75 oraz 90KM, do czterocylindrowych dwulitrowych 115 i 150 (16v) konnych jednostek, a kończąc na sześciocylindrowym 2.8l VR6 (174 i 190KM (syncro)), diesel to 64 konny 1.9, turbodiesel o mocy 75koni, a także od 1993 roku, turbo diesel z bezpośrednim wtryskiem TDI – 90 i 110 koni.
Produkcja Golfa III zakończyła się w grudniu 1997 roku. W okresie 6 lat wyprodukowano 4 805 900 sztuk tego modelu. Golf trzeciej generacji występował w czterech odmianach, klasycznego hatchbacka, sedana, czyli Vento, kombi zwanego Variantem (do premiery modelu MK4 Variant, 1999 roku, wyprodukowano 578.119 egzemplarzy), oraz kabrioletu (wyprodukowano 164.234 sztuk), produkcja tego ostatniego zakończyła się dopiero pod koniec 2001 roku. Na zakup Golfa III decydowało się rocznie ponad pół miliona kierowców.
zaczerpnięte z http://www.vwgolf.pl/2011/08/10/20-lat- ... golfa-mk3/