Międzynarodowy przewóz osób !

Rozmowy bez żadnych ograniczeń. ;)

Moderator: Moderator

Międzynarodowy przewóz osób !

Postprzez Vengazo » 27 lis 2012, o 16:03

Witam,
Od dłuższego czasu rodzina myśli nad założeniem firmy przewozu osób za granicę np kursy POLSKA-NIEMCY i tutaj zaczynają się pytania:
1) Co trzeba załatwić aby założyć ową firmę
2) Jakiego busa (do 3,5t) najlepiej kupić chodzi mi tu o (9os) ale za przyzwoitą cenę ja myślałem nad VW ;-)
3). Czy jak bym chciał zostać kierowcą w firmie potrzebuje zrobić licencję ? Jeżeli tak jaki to jest koszt.
4) Czy jest możliwość nie rejestrowania w jakiś sposób firmy tylko hmm prywatnie szczerzę to ZIELONY w tym jestem i nie bardzo wiem jakie konsekwencję się z tym wiążą.
Możliwe,że o wielu sprawach zapomniałem prosiłbym kogoś na prawdę kto wie coś na ten temat o pomoc.


Dziękuję i czekam na odpowiedzi.
Avatar użytkownika
Vengazo
Badacz tematu
 
Posty: 341
Dołączył(a): 5 wrz 2012, o 18:43
Lokalizacja: Zielona Góra
Rocznik: 2009
Silnik: 1.9
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Międzynarodowy przewóz osób !

 

Postprzez paxstor » 27 lis 2012, o 17:31

Tu powinno być wszystko co ci potrzebne ale nie martw się to nie takie straszne :-P ;-)

Certyfikat i licencje trzeba mieć zawsze w przypadku zarobkowego przewozu osób. A dodatkowo jeszcze parę drobnych formalności u ministra transportu :)
Fajny artykuł na ten temat:
Zarobkowy przewóz osób tylko z licencją

Zanim przedsiębiorca rozpocznie zarobkowy przewóz osób musi dopełnić wiele formalności i przejść odpowiednie szkolenie i zdać egzamin.
Sprawy związane z uzyskiwaniem licencji oraz zezwoleń przewozowych reguluje ustawa o transporcie drogowym. Wynika z niej przede wszystkim, że przedsiębiorca, który chce zarabiać na przewozach osób, musi posiadać odpowiednią licencję. Nie ma znaczenia, czy będzie wozić ludzi pięciomiejscowym samochodem osobowym, czy też dużym autokarem.

Ustawa przewiduje kilka rodzajów licencji:
- na krajowy transport drogowy osób,
- na międzynarodowy transport drogowy osób,
- na transport drogowy osób taksówką.

Licencja wydawana jest na określony czas. Nie można jej odstąpić innej osobie, ale są od tej zasady wyjątki, które dotyczą przede wszystkim spadkobierców. Jednak zawsze przedsiębiorca, który przejmuje licencjonowaną działalność transportową musi spełniać wymogi, które są niezbędne do jej rozpoczęcia.

Licencję możne zostać cofnięta, gdy:
- przedsiębiorca nie podjął działalności w ciągu 6 miesięcy od daty jej wydania,
- wobec przedsiębiorcy zostało wydane prawomocne orzeczenie zakazujące wykonywania tego rodzaju działalności,
- przedsiębiorca rażąco naruszył warunki, które są określone w licencji lub inne dotyczące wykonywania objętej licencją działalności,
- przedsiębiorca odstąpił licencję osobie trzeciej,
- jeżeli posiadacz licencji taksówkowej samowolnie zmienia wskazania taksometru,
- w razie śmierci przedsiębiorcy, chyba że organ wydający się zgodził, że uprawnienia przejmie spadkobierca.

Są również sytuacje, kiedy licencja może, ale nie musi zostać cofnięta, między innymi gdy przedsiębiorca zalega z regulowaniem zobowiązań podatkowych.

Na zwrot licencji przedsiębiorca ma 14 dni, licząc od dnia, w którym decyzja o jej cofnięciu stała się ostateczna.

Jeżeli przewoźnik chce wykonywać regularne przewozy osób, dodatkowo musi wystąpić o zezwolenie na wykonywanie tego typu przewozów. Przepisy nie zabraniają łączenia dwóch rodzajów działalności transportowej, jednak w takim przypadku przedsiębiorca musi posiadać dwie licencje.

Jeżeli przedsiębiorca chce przewozić zarobkowo ludzi bez licencji taksówkowej lub chce prowadzić działalność również poza obszarem swojej gminy, wówczas może się ubiegać o licencję na przewóz drogowy osób.

Licencję taką trzeba posiadać bez względu, czy przewóz prowadzi się samochodem osobowym, czy autokarem. Może zostać wydana na krajowy lub międzynarodowy przewóz osób. Jeżeli przewoźnik planuje wykonywać regularne przewozy osób, np. prowadzić linię autobusową musi wystąpić o zezwolenie na wykonywanie tego typu kursów.

Podczas wykonywania przewozów okazjonalnych pojazdami, które służą do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą nie wolno upodabniać samochodu do taksówki, czyli umieszczać:
- taksometru,
- oznaczeń z nazwą, adresem i telefonem przedsiębiorcy na pojeździe,
- lamp i innych urządzeń technicznych na dachu.

Aby uzyskać licencję na przewóz osób:
- przynajmniej jedna z osób z zarządu firmy musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych,
- na każdy samochód trzeba posiadać odpowiednie zabezpieczenie finansowe,
- kierowcy muszą posiadać właściwe kwalifikacje.

Licencje na krajowy przewóz osób obowiązują wyłącznie w Polsce, a międzynarodowe również poza nią.

Licencja na międzynarodowy przewóz osób autobusem udzielana jest najdłużej na pięć lat. W przypadku pojazdu posiadającego nie więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą, licencja może być udzielona na okres od 2 do 50 lat. Na taki sam okres udziela się licencji na krajowy przewóz osób.

Licencje na przewozy krajowe osób wydawane są przez starostów właściwych ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, natomiast na przewozy międzynarodowe minister infrastruktury, który upoważnił do tego Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego.

Aby uzyskać licencję, co najmniej jedna osoba z zarządu firmy musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych. Certyfikaty takie wydaje Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. Natomiast szkolenia i egzaminy odbywają się w różnych miastach. Lista ośrodków, które zajmują się szkoleniem kandydatów na przewoźników dostępna jest na stronie internetowej ITS: http://www.its.home.pl.

Aby zdać egzamin na certyfikat kompetencji zawodowych trzeba znać przepisy prawa przewozowego, kodeksu cywilnego, prawa handlowego, prawa finansowego, a także sprawy związane z rachunkowością, bilansem i zarządzaniem.

Licencja na wykonywanie przewozów zostanie wydana tylko osobom, które nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne przeciw bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu i wiarygodności dokumentów i środowisku.

Przedsiębiorca, które zdecyduje się na prowadzenie firmy transportowej musi potwierdzić odpowiednią sytuację finansową, która zapewni podjęcie oraz prowadzenie tego rodzaju działalności gospodarczej.
Przepisy wymagają minimum:
- 9000 euro na pierwszy pojazd przeznaczony do transportu drogowego,
- 5000 euro na każdy następny pojazd samochodowy.

W 2007 roku wartość euro przeliczana jest po średnim kursie NBP, który obowiązywał w ostatnim dniu poprzedniego roku, czyli po 3,8312 zł.

Kurs, który poprzedza egzamin kosztuje od kilkuset do ponad 1000 zł. Dodatkowo za egzamin na przewozy osób trzeba zapłacić 400 zł. W przypadku przedsiębiorców z pięcioletnim doświadczeniem w branży cena obniżana jest do 300 zł. Wydanie certyfikatu na przewozy osób kosztuje 300 zł. Licencja na krajowy przewóz osób samochodem osobowym na 2 do 15 lat trzeba zapłacić 700 zł, a na 15 do 30 lat 800 zł, na 30 do 50 lat 900 zł. Przy przewozach międzynarodowych takimi samymi pojazdami opłaty są dużo wyższe i wynoszą od 1000 zł za licencję na pięć lat do 50 000 zł za dokument na 50 lat. Za licencję na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego autokarem na pięć lat trzeba zapłacić aż 3600 zł. W przypadku przewozów krajowych stawka za autobus jest taka sama jak za samochód osobowy.

Jeżeli przedsiębiorca zamierza prowadzić linię regularną musi otrzymać zezwolenie na takie przewozy. Jego autobusy muszą spełniać odpowiednie wymagania techniczne. Rozkład jazdy powinien być dostępny na wszystkich wymienionych w nim przystankach oraz dworcach autobusowych. Musi być w nim zawarta informacja o siedzibie przewoźnika i numerze telefonu. Opłaty za przejazd muszą być pobierane według ustalonego cennika, a pasażer musi otrzymać bilet. Cenniki muszą być dostępne w każdym autobusie i w kasach dworcowych. Powinny zawierać również ceny biletów ulgowych.

Zezwolenie dokładnie określa warunki wykonywania przewozów, trasę, miejsca początkowe oraz docelowe przewozów, a także przystanki.

Jeżeli projektowana linia będzie zagrażać już istniejącym liniom, którą obsługuje więcej niż jeden przewoźnik lub rentowności porównywalnych usług kolejowych, wówczas przedsiębiorca może nie uzyskać zezwolenia.

Przedsiębiorca nie uzyska zezwolenia, gdy:
- pojazdy, które pozostają w jego dyspozycji nie są w stanie obsłużyć proponowanego przedsięwzięcia,
- przewoźnik, z przyczyn od niego zależnych, nie wykonuje co najmniej przez siedem dni przewozów na innych obsługiwanych przez siebie liniach,
- przewoźnik nie przestrzega warunków, które określone są w wydanym już pozwoleniu lub wykonuje przewozy niezgodnie z pozwoleniem.

Zezwolenia na przewozy regularne, w zależności od tego, jaki obszar obejmuje trasa autobusu wydaje: na terenie kraju - wójt, burmistrz lub prezydent miasta, starosta, marszałek województwa, a na linie międzynarodowe - minister transportu.

Zezwolenie wydawane jest maksymalnie na pięć lat. Po upływie tego terminu można zostać przedłużone, pod warunkiem że przewoźnik nie przekroczył swoich uprawnień. Zmiany należy zgłaszać w ciągu 14 dni od ich powstania.

Jeżeli firma posiada samochód osobowy lub bus, do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób wraz z kierowcą i wykorzystuje pojazdy wyłącznie do potrzeb własnych, wówczas nie trzeba stosować przepisów ustawy o transporcie drogowym.

Natomiast jeśli w pojeździe przewidziano więcej miejsc, przedsiębiorca musi uzyskać zaświadczenie o przewozach na użytek własny. Wydaje je starosta na maksymalnie pięć lat, a przedsiębiorca musi w ciągu 14 dni zgłaszać na piśmie zmiany danych.

Przewozy w ramach usług turystycznych nie są przewozami na użytek własny, nawet wówczas, gdy przedsiębiorca wlicza je w cenę. Dlatego też przedsiębiorca zawsze musi mieć licencję na transport.

Przedsiębiorca, który prowadzi pensjonat i wyjeżdża po swoich klientów ośmiomiejscowym busem na odległą o kilkanaście kilometrów stację kolejową, a czasami również obwozi ich po okolicy musi posiadać licencję na przewozy osób. W innym przypadku naraża się na wysokie kary. Jeżeli przedsiębiorca nie chce uzyskiwać licencji, a nie zamierza zrezygnować z przywozu turystów do pensjonatu, wówczas powinien się umówić z licencjonowanym przewoźnikiem
Avatar użytkownika
paxstor
Members
 
Posty: 752
Dołączył(a): 28 lut 2011, o 21:08
Lokalizacja: Ostrołęka

Postprzez BartheZz_3 » 27 lis 2012, o 18:28

Vengazo napisał(a):2) Jakiego busa (do 3,5t) najlepiej kupić chodzi mi tu o (9os) ale za przyzwoitą cenę ja myślałem nad VW ;-)

U nas na firmie mamy kilka busów VW transporter V
Bardzo zacne maszyny, jeśli sie o nie dba, niestety są raczej dość drogie :/
Bynajmniej zawsze kiedy jadę jednym z busów to wielka frajda ;)
R.I.P Mystic B. [*]
Avatar użytkownika
BartheZz_3
Members
 
Posty: 4317
Dołączył(a): 16 cze 2011, o 10:24
Lokalizacja: PMI
Rocznik: 95
Silnik: 1Z
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez Vengazo » 27 lis 2012, o 18:31

No niestety trochę się przeraziłem :-o po pierwsza licencja jest droga na wyjazdy międzynarodowe,a już nie wspominając o tym,że ciężko jest założyć ową firmę. Polskie przepisy zamiast pomagać ludziom to utrudniają wszystko, brak słów po prostu... :dobani:.Nie sądziłem,że tyle zachodu może być z tą licencją i tyle z założeniem owej działalności. Dużo zachodu ale czy warto jak uważacie panowie ? Czy łatwiej z taką licencją o pracę ? Czy lepiej zainwestować szybko w prawo jazdy na samochód cieżarowy bo ponoć w 2013 roku wchodzi przepis zmiany wieku z 18 na 21 :cisza:

[ Dodano: 2012-11-27, 17:39 ]
BartheZz_3 napisał(a):
Vengazo napisał(a):2) Jakiego busa (do 3,5t) najlepiej kupić chodzi mi tu o (9os) ale za przyzwoitą cenę ja myślałem nad VW ;-)

U nas na firmie mamy kilka busów VW transporter V
Bardzo zacne maszyny, jeśli sie o nie dba, niestety są raczej dość drogie :/
Bynajmniej zawsze kiedy jadę jednym z busów to wielka frajda ;)



No ładnie się prezentuje,no niestety cena szokująca myślałem również aby rodzinie polecić renault-trafic autko ładne,wiele razy widywałem go na transporcie ludzi za granicę itp.
Cena ogromna też nie jest waha się w granicach 17 - 22 tys ładne egzemplarze 2005r.
Dajmy przykładowo ten :

http://otomoto.pl/renault-trafic-nissan ... 36403.html

Niestety wadą silnik moim zdaniem jest 1.9 to przejazdu z 9 osobami to nie bardzo 2,5 TDI to by m zrozumiał haha ;d
Avatar użytkownika
Vengazo
Badacz tematu
 
Posty: 341
Dołączył(a): 5 wrz 2012, o 18:43
Lokalizacja: Zielona Góra
Rocznik: 2009
Silnik: 1.9
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez paxstor » 27 lis 2012, o 18:45

Vengazo, Powiem ci tak na papierze to zawsze wygląda zniechęcająco ale jak zaczniesz to już jakoś idzie ;-)
Avatar użytkownika
paxstor
Members
 
Posty: 752
Dołączył(a): 28 lut 2011, o 21:08
Lokalizacja: Ostrołęka

Postprzez Vengazo » 27 lis 2012, o 19:04

Myślisz,że warto brać się za to ? Oczywiście leci "POMÓGŁ" !
Avatar użytkownika
Vengazo
Badacz tematu
 
Posty: 341
Dołączył(a): 5 wrz 2012, o 18:43
Lokalizacja: Zielona Góra
Rocznik: 2009
Silnik: 1.9
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez paxstor » 27 lis 2012, o 20:39

Vengazo, powiem tak ja teraz jestem na etapie otwarcia działalności i powiem ci ze jak mi dali te papiery to masakra była, ale jak poczytałem i popytałem to jakoś to się unormowało. Myślę że jak masz i trochę wiary w siebie to warto ;-)
Avatar użytkownika
paxstor
Members
 
Posty: 752
Dołączył(a): 28 lut 2011, o 21:08
Lokalizacja: Ostrołęka

Postprzez Vengazo » 28 lis 2012, o 16:54

No to biorę się za to najgorsze,że pomoc przy otwarciu firmy też w moim rękach z tego co się dowiedziałem heh.. ciężki żywot kierowcy goferka hah:D
Avatar użytkownika
Vengazo
Badacz tematu
 
Posty: 341
Dołączył(a): 5 wrz 2012, o 18:43
Lokalizacja: Zielona Góra
Rocznik: 2009
Silnik: 1.9
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez lukasz00545 » 28 lis 2012, o 19:38

Vengazo napisał(a):No niestety trochę się przeraziłem :-o po pierwsza licencja jest droga na wyjazdy międzynarodowe,a już nie wspominając o tym,że ciężko jest założyć ową firmę. Polskie przepisy zamiast pomagać ludziom to utrudniają wszystko, brak słów po prostu... :dobani:.Nie sądziłem,że tyle zachodu może być z tą licencją i tyle z założeniem owej działalności. Dużo zachodu ale czy warto jak uważacie panowie ? Czy łatwiej z taką licencją o pracę ? Czy lepiej zainwestować szybko w prawo jazdy na samochód cieżarowy bo ponoć w 2013 roku wchodzi przepis zmiany wieku z 18 na 21 :cisza:

[ Dodano: 2012-11-27, 17:39 ]
BartheZz_3 napisał(a):
Vengazo napisał(a):2) Jakiego busa (do 3,5t) najlepiej kupić chodzi mi tu o (9os) ale za przyzwoitą cenę ja myślałem nad VW ;-)

U nas na firmie mamy kilka busów VW transporter V
Bardzo zacne maszyny, jeśli sie o nie dba, niestety są raczej dość drogie :/
Bynajmniej zawsze kiedy jadę jednym z busów to wielka frajda ;)



No ładnie się prezentuje,no niestety cena szokująca myślałem również aby rodzinie polecić renault-trafic autko ładne,wiele razy widywałem go na transporcie ludzi za granicę itp.
Cena ogromna też nie jest waha się w granicach 17 - 22 tys ładne egzemplarze 2005r.
Dajmy przykładowo ten :

http://otomoto.pl/renault-trafic-nissan ... 36403.html

Niestety wadą silnik moim zdaniem jest 1.9 to przejazdu z 9 osobami to nie bardzo 2,5 TDI to by m zrozumiał haha ;d


Za 18 to sobie możesz zrobić prawko ale żeby jeździć zawodowo musisz mieć 21.
"Skończyłem pod koniec września kat. C + kwalifikacja zawodowa (całe 3 miesiące za 950 zł z projektu UE " ale na samym C to za bardzo roboty nie ma trzeba dorobić jeszcze E bo ofert jest bardzo dużo.
lukasz00545
Berbeć
 
Posty: 20
Dołączył(a): 24 wrz 2011, o 14:28
Lokalizacja: Podkarpacie


- - -



Powrót do Na luzie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości