Automatyczna skrzynia biegów jest samochodową skrzynią zmieniającą biegi wraz ze zmianą prędkości pojazdu, zwalniając użytkownika z konieczności manualnej zmiany.
Skrzynie automatyczne można podzielić na dwie grupy:
skrzynie hydrauliczne,
skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym.
W pierwszej grupie znajdują się skrzynie które na podstawie zmiany prędkości obrotowej silnika, aktualnej prędkości pojazdu i kąta uchylenia przepustnicy dobierają optymalne przełożenie całkowicie mechanicznie.
Dźwignia skrzyni biegów w Fordzie Escorcie 1.9Grupa druga skrzyń ma nieco większe możliwości - elektronika pozwala na wprowadzenie dodatkowych programów jazdy - np. specjalny tryb pracy dostosowany do warunków zimowych, lub jazda sportowa - kiedy silnik jest "wykręcany" do znacznie wyższych prędkości obrotowych niż podczas normalnej jazdy.
Skrzynia automatyczna pozwala na bardzo płynną jazdę, optymalizując przełożenie do obrotów silnika. Dzięki temu auta z taka skrzynią osiągają większe przebiegi - silnik jest mniej "zmęczony".
Najpopularniejsza w Stanach Zjednoczonych, zyskuje popularność także w Europie.
Ostatnią nowinką są skrzynie autoadaptywne - dostosowujące charakterystykę pracy do stylu jazdy użytkownika, choć oczywiście pomysł jest stary. Adaptatywne, sterowane elektronicznie skrzynie biegów nieprzerwanie od 1989 roku wykorzystywane są w samochodach marki Chrysler - patrz Ultradrive.
Automatyczna skrzynia biegów nie jest zwykłą skrzynią biegów z automatycznym sterowaniem. Różni się ona konstrukcją i sposobem przeniesienia napędu - skrzynia manualna posiada bowiem klasyczne sprzęgło, podczas gdy w skrzyniach automatycznych stosowana jest przekładnia hydrokinetyczna
Półautomatyczna skrzynia biegów – rodzaj skrzyni biegów, która nie posiada pedału sprzęgła, a zmiany biegów dokonuje się poprzez zmienienie pozycji drążka (tak jak w manualnej skrzyni biegów) zmiany biegów (bez naciskania sprzęgła). Wśród tego rodzaju skrzyni biegów możemy wyróżnić np. sekwencyjną skrzynię biegów, która coraz częściej pojawia się w autach osobowych (wcześniej tylko w samochodach rajdowych). Pracą takiego systemu steruje mikroprocesor, który automatycznie włącza sprzęgło w momencie, kiedy kierowca zmienia biegi, lub rusza z miejsca
--------------------------------------------------------------------------------
wyróżniamy 3 skrzynie biegów : - automatyczna - manualna (biegi zmieniane ręką) - półautomatyczna. z nich wyróżniamy kolejne :
--------------------------------------------------------------------------------
- sekwencyjna (biegi zmieniane "łopatkami" przy kierownicy.