przez Stealth » 23 sty 2009, o 17:18
Może uda mi się trochę Ci pomóc jak wymontować ten czujnik Halla. Nowy firmy Bosch kosztuje około 130 zloty.
Aby się do niego dostać należy:
- przy wyłączonym zapłonie odłączamy kostkę 3-pinową, zdejmujemy kopułkę,
- ściągamy palec rozdzielacza i okrągła osłonkę plastykową
- zaznaczamy położenie aparatu zapłonowego względem silnika, najlepiej w dwóch punktach
- odkręcamy dwie śruby kluczem imbusowym i zdejmujemy aparat
- najlepiej umieścić go teraz w imadle, wybijamy sworzeń (średnicy około 2 - 3 mm), znajduje się w kółku, z którego wychodzą dwa bolce, służące do poprawnego umieszczenia aparatu w silniku. Uwaga - przed jego zdjęciem należy zwrócić uwagę na jego położenie (kółka) ponieważ można je później zamontować innym położeniu (o 180 stopni) co spowoduje, iż auto nie odpali ponieważ zmienią się kolejności zapłonu)
- po demontażu kólka możemy wyjąć oś, która przebiega przez środek
aparatu
- mamy dostęp do czujnika, odkręcamy dwa wkręty i gotowe
Uwaga na uszczelki i podkładki !
Montujemy w kolejności odwrotnej, przy czym zwracamy szczególną uwagę na:
- prawidłowy montaż kółka; należy montować z wyczuciem, ponieważ jeśli bolce nie zgrają się z otworami, można je zniszczyć przy silnych uderzeniach
- dokręcanie z wyczuciem aparatu zapłonowego (śruby wkręcane są w aluminium, łatwo można zniszczyć gwint. Ustawienie ułatwiają znaki naniesione przed odkręceniem
Mam nadzieje ze komuś przyda się powyższy tekst. Dotyczy silnika 1.6 ABU z 1993 r (montowany m.in VW Golf III, VW Vento, Seat Ibiza, Seat Cordoba) z osprzętem firmy Bosch. Mimo wszystko w zależności od specyfikacji może się jednak różnić od podanego powyżej (jest co co najmniej kilka odmian).
Przed ewentualnym zakupem radze zabrać wymontowany czujnik na wzór. Są problemy z doborem katalogowym.