Jaki płyn...

Wszystkie informacje o silnikach benzynowych.

Moderator: Moderator

Jaki płyn...

Postprzez e-piotrek » 21 lut 2010, o 23:38

Witam wszystkich.Mam pytanko jaki mam dolać płyn do chłodnicy (obecnie ma płyn koloru czerwonego ale nie wiem jaka marka jest tego płynu-czy można mieszac ze soba płyny?) czy mam kierować się kolorem czy mam wlać tą samą markę jaka mam wlaną.A drugie moje pytanie brzmi jak się odpowietrza układ chłodzenia?Dzieki za odpowiedzi.
Avatar użytkownika
e-piotrek
Czytacz
 
Posty: 121
Dołączył(a): 20 mar 2008, o 10:45
Lokalizacja: Nisko/Podkarpacie

Jaki płyn...

 

Postprzez prezesik » 21 lut 2010, o 23:45

Kolor czerwony a raczej różowy ma Borygo. Układ odpowietrza się sam. Wlej płynu do poziomu MAX i uruchom silnik, aby zagrzał się do włączenia wentylatora, wtedy poziom płynu opadnie, bo termostat puści i płyn wypełni chodnicę. Jak płyn w silniku ostygnie dolej płynu do poziomu wiedzy MAX a MIN, i już powinno być ok, w razie czego zaglądaj pod maskę na poziom płynu. Płynów nie powinno się mieszać. Lepiej wylej stary i wlej nowy Borygo lub Petrygo. W układ wchodzi ok 6,3 litra płynu.
Avatar użytkownika
prezesik
Members
 
Posty: 4869
Dołączył(a): 25 lut 2008, o 20:06
Lokalizacja: Łęczyca

Postprzez e-piotrek » 22 lut 2010, o 17:18

...tak jak radziłeś na wszelki wypadek wymieniłem płyn i zalałem Borygo (czerwony).
Mam jeszcze jedno pytanie-gdzieś na forum przeczytałem żeby sprawdzić czy termostat działa to trzeba rozgrzać silnik aż włączy się wentylator i wtedy górny i dolny wąż od chłodnicy powinny być ciepłe jeśli dolny jest zimny to znaczy że termostat wysiadł.Dzisiaj sprawdziłem to w swoim samochodzie no i górny wąż był bardzo gorący nie dało się go długo trzymać w ręku natomiast dolny był ciepły że bez problemu można było go dotknąć.Czy to oznacza że padł mi termostat czy tak powinno być?
Avatar użytkownika
e-piotrek
Czytacz
 
Posty: 121
Dołączył(a): 20 mar 2008, o 10:45
Lokalizacja: Nisko/Podkarpacie

Postprzez K@mil » 22 lut 2010, o 17:21

Avatar użytkownika
K@mil
POMOCNIK
POMOCNIK
 
Posty: 4895
Dołączył(a): 30 lis 2007, o 19:15
Lokalizacja: NDZ/CT

Postprzez e-piotrek » 22 lut 2010, o 18:24

...przeczytałem i dalej nie wiem.
U mnie przy rozgrzanym silniku gdy załączy się wiatrak od chłodnicy górny wąż jest bardzo gorący dolny natomiast jest ciepły-letni (nie zimny)
Ostatnio edytowano 22 lut 2010, o 19:50 przez e-piotrek, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
e-piotrek
Czytacz
 
Posty: 121
Dołączył(a): 20 mar 2008, o 10:45
Lokalizacja: Nisko/Podkarpacie

Postprzez K@mil » 22 lut 2010, o 18:41

e-piotrek napisał(a):...przeczytałem i dalej nie wiem.
U mnie przy rozgrzanym silniku gdy załączy się wiatrak od chłodnicy górny wąż jest bardzo gorący dolny natomiast jest ciepły-letni (nie zimny)


no i moim zdaniem tak ma byc... bo nigdy waz nie bedzie letni bo przeciez plyn sie nagrzewa ;]
Avatar użytkownika
K@mil
POMOCNIK
POMOCNIK
 
Posty: 4895
Dołączył(a): 30 lis 2007, o 19:15
Lokalizacja: NDZ/CT

Postprzez e-piotrek » 22 lut 2010, o 19:45

chwila żebym ja to dobrze zrozumiał - poprawcie mnie jeśli się mylę -
dolnym wężem płyn chłodniczy spływa z silnika do chłodnicy(przy tym wężu jest termostat) a górnym wężem płyn płynie z chłodnicy do silnika?
Avatar użytkownika
e-piotrek
Czytacz
 
Posty: 121
Dołączył(a): 20 mar 2008, o 10:45
Lokalizacja: Nisko/Podkarpacie

Postprzez Snejk18 » 22 lut 2010, o 20:04

e-piotrek napisał(a):...dolnym wężem płyn chłodniczy spływa z silnika do chłodnicy(przy tym wężu jest termostat) a górnym wężem płyn płynie z chłodnicy do silnika?


Wydaje mi się, że jest dokładnie odwrotnie... :]
Avatar użytkownika
Snejk18
Fanatyk
 
Posty: 1105
Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 22:19
Lokalizacja: Nasielsk

Postprzez e-piotrek » 22 lut 2010, o 20:42

...no właśnie gdyby to tak było jak piszesz (że na odwrót) to znaczy że jest ok.i to by miało sens - górny wąż jest bardzo gorący bo idzie nim płyn z silnika do chłodnicy a dolny wąż jest trochę chłodniejszy ponieważ w nim znajdował się płyn z chłodnicy i teraz po otwarciu termostatu idzie na silnik.RACJA ?
Ostatnio edytowano 22 lut 2010, o 20:46 przez e-piotrek, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
e-piotrek
Czytacz
 
Posty: 121
Dołączył(a): 20 mar 2008, o 10:45
Lokalizacja: Nisko/Podkarpacie

Postprzez Snejk18 » 22 lut 2010, o 20:45

e-piotrek napisał(a):RACJA ?


Z tego co się orientuję to tak :mrgreen:
Avatar użytkownika
Snejk18
Fanatyk
 
Posty: 1105
Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 22:19
Lokalizacja: Nasielsk

Postprzez e-piotrek » 22 lut 2010, o 21:11

...to teraz takie pytanie które mnie nurtuje - termostat znajduję się przy dolnym wężu to by oznaczało że przy zimnym silniku termostat jest zamknięty a gdy się silnik nagrzeje to on się otwiera i przez niego idzie ten chłodniejszy płyn z chłodnicy (duży obieg).To jak się mijają płyny (chłodniejszy) z chłodnicy do silnika i (gorący)z silnika do chłodnicy w dużym obiegu skoro termostat odpowiada za dolny wąż którym idzie przecież chłodniejszy płyn?Co zatrzymuje (i uwalnia) gorący płyn w małym obiegu by ten nie szedł do chłodnicy - ten sam termostat?
Gdy silnik nie nabierze jeszcze dość wysokiej temp. to termostat się nie włącza (zamknięty) a dolny wąż zimny to ok. tylko czemu górny wąż już wtedy się nagrzewa przecież wtedy jest mały obieg a płyn powinien krążyć po silniku a nie iść już na chłodnicę?
Sory że to tak zamotałem ale nie daje mi to spokoju?
Avatar użytkownika
e-piotrek
Czytacz
 
Posty: 121
Dołączył(a): 20 mar 2008, o 10:45
Lokalizacja: Nisko/Podkarpacie

Postprzez seneka » 22 lut 2010, o 23:22

w szkole podstawowej uczyli o czymś takim jak grawitacja i mieszanie się cieczy [tyle że tutaj tej samej o różnych temperaturach]
zawsze nawet jak stoisz, termostat jest zamknięty to ciepły płyn będzie ogrzewał ten co jest jeszcze zimny w rurze, tyle że powoli
jak wyżej pisano, ocenia się tylko dolny wąż, bo tam ciepło dochodzi zawsze najpóźniej. Dolny wąż ędzie zawsze chłodniejszy od górnego, ciecz przechodzi przez chłodnicę. Jeśli chodzi o mieszanie się chłodnej cieczy z gorącą... to jest samoregulacja ilości chłodnej cieczy jaka ma dolatywać do gorącej, żeby utrzymać temperaturę silnika na w miarę stałym poziomie. Jakby zależało to tylko od temperatury cieczy gorącej to by silnik długo dochodził do odpowiedniej temperatury

co do sprawdzania termostatu... wymieniałem 2 więc coś wiem już o tym chyba...
- termostat może się otworzyć zbyt wcześnie lub stale przepuszcać ciecz - wtedy dolny wąż szybko jest ciepły, przed osiągnięciem temperatury otwarcia termostatu [silnik jest permanentnie niedogrzany, z wyjątkiem stania w korku]
- termostat otwiera się zbyt późno - dolny wąż nadal jest zimny, mimo że temperatura cieczy dawno przekroczyła temperaturę otwarcia termostatu - silnik się przegrzewa, też jest niekorzystne.
kiedy osiągnie temperaturę otwarcia termostatu? zależnie od silnika jest to 84 lub 87 stopni, można obserwować na zegarach, ale czasami lubią przekłamać takie +/- 10 stopni. trzeba znać samochód i ocenić, niestety tak "na oko"

to sposoby "na czuja", lepszy i pewniejszy to wymontowanie termostatu, wrzucenie do kubka [lepiej czegoś przeźroczystego typu zlewka, ale trudniej dostępne] i obserwowanie temperatury, w której się otworzy. potrzebny jest tu dobry termometr elektroniczny/rtęciowy/ostatecznie taki kuchenny[kiedyś coś takiego widziałem do piekarnika czy temperatury potrawy, ale to jest mało dokładny pomiar]

pzdr
"...krocz spokojnie wśród zgiełku i pospiechu..."
seneka
Berbeć
 
Posty: 14
Dołączył(a): 28 maja 2008, o 20:43
Lokalizacja: Bramki

Następna strona

- - -



Powrót do Silniki benzynowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości