Problem z rozrządem i zapłonem

Wszystkie informacje o silnikach benzynowych.

Moderator: Moderator

Problem z rozrządem i zapłonem

Postprzez BORYSKA » 23 lut 2010, o 13:22

Siemka

Jestem świeżo po generalce silnika. Odpalił od kopa, później tylko ustawienie zapłonu za pomocą VAGa (mechanicy nie znaleźli dla mnie 5 min...). Rozrząd ustawiałem sam. Kilkakrotnie sprawdzałem znaki na kole pasowym wału korbowego i kole napędzającym wałek rozrządu. Wałka pośredniego nie ustawiałem, bo i tak miałem wymontowany aparat zapłonowy. Później ustawiłem go "tak jak w książce pisze" tzn. palec "patrzył" na styk od pierwszego cylindra a tym samym na wycięcie w aparacie zapłonowym. Kąt zapłonu ustawiałem najpierw na słuch ale autkiem szarpało gdy puściłem pedał gazu w trakcie jazdy. Później podłączyłem go pod VAGa i ustawiłem kąt (T.B. Angle) na -6 stopni. Do tamtej pory autko super się zachowywało- dużo wyższa moc i mniejsze spalanie. :mrgreen:
Ale tylko do czasu...
Kiedyś wracałem z pracy i odkręciło mi się koło pasowe na wale korbowym. Na szczęście nic takiego się nie stało, poza tym, że rozrząd przeskoczył i autko zdechło.
Nie bardzo miałem czas żeby się z tym bawić ale z pomocą przyszedł ojciec. Dokręcił koło, ustawił rozrząd i zapłon (na słuch). Dziś postanowiłem znów podłączyć go pod VAGa żeby precyzyjnie mu zapłon ustawić. Wcześniej dokładnie sprawdziłem czy rozrząd jest ok. Podłączyłem go pod kompa i zgłupiałem... Kąt zapłonu wynosił +2 , +3 stopnie ale autko pracowało w miarę ok. Chciałem ustawić -6 stopni tak jak było wcześniej ale się nie dało bo silnik gasł. Sprawdziłem jeszcze raz znaki od rozrządu i zgłupiałem po raz drugi. Znak na kole pasowym nie pokrywał się ze znakiem na kole zamachowym (różnica ok 15 stopni). Ustawiłem więc rozrząd jeszcze raz nie patrząc na koło pasowe, tylko na znak na kole zamachowym. Ale wiele to nie pomogło, bo kat zapłonu nadal wynosi ok +3 stopnie i po próbie regulacji silnik gaśnie. Zostawiłem więc tak jak jest ale autko jest jakby nieco słabsze.
Powiedzcie mi co zrobiłem nie tak... Dlaczego znaki na kole pasowym i na kole zamachowym wcześniej się zgadzały a teraz jest taka duża różnica. Przecież koła pasowego nie za się źle założyć bo wchodzi na wał z klinem... Rozrząd mam ustawić do znaku na kole pasowym czy zamachowym? I czemu nie mogę osiągnąć wymaganych -6 stopni?
Dowolne urządzenie, uszkodzone w dowolny sposób (z wyjątkiem całkowitego zniszczenia),będzie doskonale działało w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego. :-)
Avatar użytkownika
BORYSKA
Badacz tematu
 
Posty: 235
Dołączył(a): 26 lis 2008, o 18:04
Lokalizacja: Okolice Krakowa... KPR

Problem z rozrządem i zapłonem

 

Postprzez SotoM » 23 lut 2010, o 19:11

a patrzyłeś czy nie scieło klina na wale...??bo tak na to by wychodziło
BORYSKA napisał(a):Znak na kole pasowym nie pokrywał się ze znakiem na kole zamachowym (różnica ok 15 stopni).
zdejmowaleś dolne koło rozrzadu ugladałeś wał i koło czy nie sa zrezane?? czy odrazu dokreciłes śrube centralną..??
Mój były SotoMoVWóz

Powered by diesel inside -by Leopard
Avatar użytkownika
SotoM
Members
 
Posty: 4053
Dołączył(a): 22 lip 2007, o 12:45
Lokalizacja: Szczecin
Rocznik: 2007
Silnik: BRD
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez BORYSKA » 23 lut 2010, o 19:25

SotoM, właśnie problem w tym że to nie ja przykręcałem to koło. Będę musiał je zdjąć i popatrzeć co tam jest nie tak. Może faktycznie klin jest zerwany. Ale czemu nie mogę ustawić tych -6 stopni skoro rozrząd i aparat zapłonowy są ustawione względem znaku na kole zamachowym a nie na kole pasowym wału głównego?
Dowolne urządzenie, uszkodzone w dowolny sposób (z wyjątkiem całkowitego zniszczenia),będzie doskonale działało w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego. :-)
Avatar użytkownika
BORYSKA
Badacz tematu
 
Posty: 235
Dołączył(a): 26 lis 2008, o 18:04
Lokalizacja: Okolice Krakowa... KPR

Postprzez SotoM » 23 lut 2010, o 20:53

nie patrz na znak na kole pasowym. twoje odniesienie jest na kole zamachowym. bo na kole pasowym jak przestwisz 1mm koło to na zamachu to bedzie 10-15stp.
znak rozrządu koło z pokrywa. znak na dole(zamach) a aparat zapłonowy wyjmij i go ustaw na rowno na pierwszy cyl i go włóż.
sprawdź przy okazji - odkrec koło wałka napedowego aparat i zparwź czy nie jest sciety klin na kole i walku. no i ten na wale korbowym...
Mój były SotoMoVWóz

Powered by diesel inside -by Leopard
Avatar użytkownika
SotoM
Members
 
Posty: 4053
Dołączył(a): 22 lip 2007, o 12:45
Lokalizacja: Szczecin
Rocznik: 2007
Silnik: BRD
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez BORYSKA » 28 lut 2010, o 19:57

No i okazało się że mam ścięty klin na kole pasowym wału korbowego. Wpust na wale też jest trochę uszkodzony. Na razie muszę tak jeździć dopóki nie przyjdą zamówione części. Koło pasowe delikatnie nadspawałem wewnątrz (coś na kształt klina) żeby się samoczynnie nie mogło obrócić. Wiem, że teraz nie mogę ustawiać rozrządu do znaku na kole pasowym, tylko na kole zamachowym. Czy te znaki są sobie równoważne? Tzn, czy gdy zgrywa się znak na kole pasowym, to czy znak na kole zamachowym też się musi zgrywać? Czy może ten drugi oznacza przesunięcie o te -6 stopni o którym jest mowa przy ustawianiu zapłonu?
Dowolne urządzenie, uszkodzone w dowolny sposób (z wyjątkiem całkowitego zniszczenia),będzie doskonale działało w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego. :-)
Avatar użytkownika
BORYSKA
Badacz tematu
 
Posty: 235
Dołączył(a): 26 lis 2008, o 18:04
Lokalizacja: Okolice Krakowa... KPR

Postprzez SotoM » 28 lut 2010, o 20:50

powinny sie zgrywac ale idealnie nie ustawisza aby była synchronizacja.
dobra czyli miałem racje z tym klinem.
z 3 lata temu facetowi w Vectrze cos takiego robiłem - scieło mu klin, i zrobiłem tak- załozyłem koło pasowe na luznej śrubie centralnej, wał korbowy przekręciłem w kierunku pracy silnika do momentu aż zrobi sie opór na wybitym klinie - gdy opór poczółem ze juz koło na rozrzadzie sie nie chce obruci w lewo to skreciłem(dopiepszyłem mocniej niz ksiażka kazała) śrube centralną i wtedy była róznica 2lub 3 zebów. włozyłem miarkę w pierwszy gar i patrzyłem kiedy bedzie GMP 1go tłoka. i tak spiołem rozrzad i gośc do tej pory tak jeździ - nie zrobił tego. ale twój punkt to cofniecie wału do tyłu na znak i zepnij rozrząd i juz nie powinno sie przestawiac... a klin do przodu sie nie przesunie w czasie pracy silnika. tylko dopieprzyc trzeba śrube centralną...
Mój były SotoMoVWóz

Powered by diesel inside -by Leopard
Avatar użytkownika
SotoM
Members
 
Posty: 4053
Dołączył(a): 22 lip 2007, o 12:45
Lokalizacja: Szczecin
Rocznik: 2007
Silnik: BRD
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez BORYSKA » 28 lut 2010, o 21:08

SotoM, dzięki za podpowiedzi. Jeżeli nic z tego nie wyjdzie, to będę ustawiał rozrząd metodą prób i błędów: trochę w jedną, trochę w drugą stronę. W końcu kiedyś muszę trafić

Pozdro

[ Dodano: 2010-02-28, 20:11 ]
Jeszcze pytanko:
czy dobrze rozumiem, że przy GMP na pierwszym cylindrze znak na kole zębatym wałka rozrządu powinien pokrywać się ze znakiem na obudowie pokrywy zaworów?
Dowolne urządzenie, uszkodzone w dowolny sposób (z wyjątkiem całkowitego zniszczenia),będzie doskonale działało w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego. :-)
Avatar użytkownika
BORYSKA
Badacz tematu
 
Posty: 235
Dołączył(a): 26 lis 2008, o 18:04
Lokalizacja: Okolice Krakowa... KPR

Postprzez SotoM » 1 mar 2010, o 19:12

BORYSKA napisał(a):GMP na pierwszym cylindrze znak na kole zębatym wałka rozrządu powinien pokrywać się ze znakiem na obudowie pokrywy zaworów
:super: :ok: :super:
Mój były SotoMoVWóz

Powered by diesel inside -by Leopard
Avatar użytkownika
SotoM
Members
 
Posty: 4053
Dołączył(a): 22 lip 2007, o 12:45
Lokalizacja: Szczecin
Rocznik: 2007
Silnik: BRD
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez BORYSKA » 1 mar 2010, o 20:11

ok,ok... Tak mam zrobione ale teraz za cholerę nie mogę ustawić wymaganego kąta zapłonu (-6 stopni). Może VAG oszukuje i nie podaje prawdziwego kąta (ten parametr z tego co się orientuję to TB. ANGLE). Nie ustawiałem tego na lampie strobo, tylko właśnie VAGiem. Po generalce ładnie dał się wyregulować do wymaganej w instrukcji wartości, natomiast teraz po tej akcji z odkręconym kołem, waha się w granicach +2 /+4 stopnie. Gdy próbuję go opóźnić to samochód gaśnie. Wyregulowałem go jeszcze raz na słuch ale autko nie zachowuje się tak, jak powinno. Mało tego lubi zgasnąć bez ostrzeżenia, najczęściej przy dohamowaniu gdy silnik jest rozgrzany, albo po prostu na postoju, niezależnie od jego temperatury (tak samo jest na PB jak i LPG). Już nie mam siły do niego... :-x
Dowolne urządzenie, uszkodzone w dowolny sposób (z wyjątkiem całkowitego zniszczenia),będzie doskonale działało w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego. :-)
Avatar użytkownika
BORYSKA
Badacz tematu
 
Posty: 235
Dołączył(a): 26 lis 2008, o 18:04
Lokalizacja: Okolice Krakowa... KPR

Postprzez SotoM » 1 mar 2010, o 20:24

a wyjmowałeś aparat i go ustawiałeś tak zebys miał ten zakres??bo w 1,8 aparat jest w bloku...?? :luka:
Mój były SotoMoVWóz

Powered by diesel inside -by Leopard
Avatar użytkownika
SotoM
Members
 
Posty: 4053
Dołączył(a): 22 lip 2007, o 12:45
Lokalizacja: Szczecin
Rocznik: 2007
Silnik: BRD
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez BORYSKA » 1 mar 2010, o 21:09

Nooo. Oczywista sprawa. Za każdym razem jak ruszam coś przy rozrządzie to później wyjmuję aparat i ustawiam go tak, jak ma być, bo nigdy nie chce mi się dokładnie ustawiać koła zębatego wałka pośredniego (bardzo utrudniony dostęp)

[ Dodano: 2010-03-01, 20:12 ]
Cholera, tak sobie myślę... Czy TB Angle to rzeczywiście kąt zapłonu...? :zdegustowany:

[ Dodano: 2010-03-01, 20:25 ]
Ale ze mnie CZOP... TB ANGLE to kąt otwarcia przepustnicy. Kąt opóźnienia zapłonu to IGNITION TIMING.
Sorki Pany za zamieszanie :hyhy: SotoM, poleciały punkty (THNX). Póki co temacik można zamknąć

Pozdro
Dowolne urządzenie, uszkodzone w dowolny sposób (z wyjątkiem całkowitego zniszczenia),będzie doskonale działało w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego. :-)
Avatar użytkownika
BORYSKA
Badacz tematu
 
Posty: 235
Dołączył(a): 26 lis 2008, o 18:04
Lokalizacja: Okolice Krakowa... KPR

Postprzez SotoM » 2 mar 2010, o 23:46

BORYSKA napisał(a):poleciały punkty
szkoda ze nie premia :lol:
Mój były SotoMoVWóz

Powered by diesel inside -by Leopard
Avatar użytkownika
SotoM
Members
 
Posty: 4053
Dołączył(a): 22 lip 2007, o 12:45
Lokalizacja: Szczecin
Rocznik: 2007
Silnik: BRD
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi


- - -



Powrót do Silniki benzynowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości