przez antonio » 4 gru 2012, o 23:13
Zadaniem układu smarowania silnika jest dostarczenie oleju silnikowego do współpracujących ze sobą części w celu zmniejszenia ich zużycia. Układ smarowania samochodu można porównać do krwioobiegu człowieka – czyli układu naczyniowego rozprowadzającego krew poprzez serce (pompę) , tętnice i żyły. Pojemność krwi dorosłego człowieka jest taka sama jak pojemność miski olejowej średniej klasy samochodu i wynosi około 5 litrów. W ciągu godziny serce przepompowuje około 417 litrów krwi. W samochodzie o mocy 55kw (75 kM) w tym samym czasie przez układ smarowania przepływa 3 razy więcej oleju czyli około 1250 litrów. Przy tak dużym przepływie oleju bardzo ważną rolę spełnia filtr oleju – który separuje zanieczyszczenia krążące w układzie smarowania. Silnik samochodowy składa się z ogromnej ilości ruchomych części. W trudnych warunkach jazdy (duże prędkości , temperatury , silne obciążenia) bez dobrego smarowania doszłoby do szybkiego zatarcia i zniszczenia całej jednostki napędowej. Silniki obecnie produkowanych pojazdów są bardzo silnie obciążone mechanicznie i cieplnie. Układ smarowania musi spełniać coraz wyższe wymagania w celu odprowadzenia ciepła od gorących elementów silnika. Brak warstwy tzw. Filmu olejowego między współpracującymi częściami powoduje bezpośredni kontakt (metal-metal) np: czopa wału korbowego z panewką – co w konsekwencji prowadzi do zatarcia tych układów. Rośnie także liczba zespołów wymagających intensywnego smarowania ciśnieniowego np: wałek turbosprężarki , sprężarki mechaniczne, popychacze hydrauliczne , dodatkowe doprowadzenie oleju do tłoków celem chłodzenia, panewki główne i korbowodowe wału korbowego, wałka rozrządu , łożyska dźwigienek zaporowych itp.