Zapomniana odma

Wszystkie informacje o silnikach benzynowych.

Moderator: Moderator

Zapomniana odma

Postprzez marcinkoz2910 » 3 mar 2009, o 11:10

Odpowietrzenie skrzyni korbowej popularnie nazywane odmą pełni bardzo ważną rolę w silniku. Uszkodzenie tego elementu może spowodować awarię jednostki napędowej.

W skrzyni korbowej, czyli kadłubie silnika, pod tłokami powstaje nadciśnienie w wyniku przedostawania się powietrza lub gazów spalinowych z komory spalania. Do prawidłowej pracy silnika potrzebne jest odpowietrzenie, które kieruje nagromadzone gazy z powrotem do cylindrów. Niedrożność odpowietrzenia pojawia się w odstojniku i usterka ta najczęściej Fot. Ryszard Polit występuje w wyeksploatowanych silnikach z powodu dużej ilości gazów przedmuchowych. Na gromadzenie się osadów wpływ ma także częstotliwość wymiany oleju i jego jakość. Im lepszy tym parowanie oleju mniejsze, a więc i ilość oparów mniejsza.

W przypadku niedrożności odpowietrzenia w skrzyni korbowej bardzo szybko tworzy się nadciśnienie i olej wyrzucany jest z silnika przez najsłabszy element - uszczelnienia. Jeśli uszczelniacz został wypchnięty z gniazda, możemy być prawie pewni, że jest to wina zatkanego odpowietrzenia i wymiana samego uszczelniacza niewiele pomoże, gdyż usterka pojawi się ponownie. Wymiana uszczelniacza może być bardzo kosztowana, ponieważ oprócz uzupełnienia oleju dochodzi jeszcze koszt uszczelniacza i robocizna, która może wynieść nawet 800 zł, jeśli uszkodzony jest uszczelniacz od strony skrzyni biegów.

O zatkaniu odmy świadczy także wypchnięty bagnet do sprawdzania poziomu oleju.

Sprawdzanie stanu odpowietrzenia skrzyni korbowej jest niestety przez wielu mechaników pomijane i bagatelizowane. Dopiero gdy dochodzi do usterki sprawdzają ten element i to nie od razu. Diagnoza odmy nie zajmuje dużo czasu, a wykrycie niedomagania przed całkowitym zatkaniem pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych kosztów.

Kłopoty z drożnością odpowietrzenia mogą pojawić się także w nowych silnikach i dają znać o sobie przeważnie podczas zimy. Powodem jest gromadząca się wilgoć, która miesza się z olejem i osadza w odpowietrzeniu. Wówczas nawet niewielki mróz może całkowicie zatkać przepływ. Zjawisko to pojawia się najczęściej podczas jazdy na krótkich odcinkach i przy niedogrzanych silnikach. Aby uniknąć zamarzania, należy wykonywać co jakiś czas dłuższą jazdę. Silnik osiągnie wówczas odpowiednią temperaturę i nagromadzone osady odparują.

Niektórzy kierowcy, aby pozbyć się problemu zatykania odmy, gazy ze skrzyni korbowej kierują bezpośrednio do atmosfery i niestety powodują dodatkowe zanieczyszczenie środowiska. Jest to również działanie niezgodne z prawem i kierowcy z tak przerobionym silnikiem narażają się na mandat oraz negatywny wynik badania technicznego.

Autor: Grzegorz Burda
Avatar użytkownika
marcinkoz2910
Members
 
Posty: 4293
Dołączył(a): 20 lip 2008, o 15:16
Lokalizacja: Pogórze /k. Skoczowa

Zapomniana odma

 

Postprzez radekg819 » 8 mar 2009, o 21:26

czy wypluta uszczelka pod pokrywą zaworów może oznaczać zapchaną odme??? :zalamany:
radekg819
Berbeć
 
Posty: 20
Dołączył(a): 28 lut 2009, o 20:23
Lokalizacja: CRA VW

Postprzez marcinkoz2910 » 8 mar 2009, o 21:29

radekg819, to tez znaczy jak bardzo wypluta bo ona mogla juz być przepracowana i szlak ją trafił raczej odma tu nie bedzie winna temu, jeśli bagnet nie wycisło

możesz popatrzeć jak tam u Ciebie z przejściem na odmnie
Avatar użytkownika
marcinkoz2910
Members
 
Posty: 4293
Dołączył(a): 20 lip 2008, o 15:16
Lokalizacja: Pogórze /k. Skoczowa

Postprzez prezesik » 8 mar 2009, o 21:36

Wyczyśc odmę i podczas wymiany uszczelki pod pokrywą zaworów sprawdź czy jest drożny króciec od cienkiego wężyka idącego do odmy. Ja u siebie odkręcilem i wyczyścilem odmę, ale zaczął się od jakiegoś czasu pocić silnik pod pokrywą zaworów, podczas wymiany miałem ten właśnie króciec zapchany zeschłym olejem. Po czyszczeniu krócca i założeniu nowej uszczelki jest już sucho długi czas.
Avatar użytkownika
prezesik
Members
 
Posty: 4869
Dołączył(a): 25 lut 2008, o 20:06
Lokalizacja: Łęczyca

Postprzez radekg819 » 8 mar 2009, o 21:38

na chwile obcna założylem nową uszczelke nigdzie nie puszcza oleju!!!bagnetu tez nie wypychało czyli odme powinienem miec ok??? :-D
radekg819
Berbeć
 
Posty: 20
Dołączył(a): 28 lut 2009, o 20:23
Lokalizacja: CRA VW

Postprzez marcinkoz2910 » 8 mar 2009, o 21:42

radekg819 napisał(a):czyli odme powinienem miec ok??? :-D
lepiej sprawdź nie jest to kosmicznie dużo rozbierania a zawsze jesteś pewny swego
Avatar użytkownika
marcinkoz2910
Members
 
Posty: 4293
Dołączył(a): 20 lip 2008, o 15:16
Lokalizacja: Pogórze /k. Skoczowa

Postprzez radekg819 » 8 mar 2009, o 21:46

koledzy mam jeszcze jedno pytanko!!!kiedy wywaliła mi ta uszczelka wyciekło mi ok 100ml oleju i zaczeła mi sie palic czerwona kontrolka od oleju!!!!czy tak powinno byc???bo znajomy stwierdził ze moge miec popsuty czujnik oleju!!!! ;-)
radekg819
Berbeć
 
Posty: 20
Dołączył(a): 28 lut 2009, o 20:23
Lokalizacja: CRA VW

Postprzez prezesik » 9 mar 2009, o 00:38

Nieszczelny czujnik oleju objawia się wyciekiem oleju z czujnika, a najwięcej leje się go zaraz po zatrzymaniu silnika, wtedy olej jest pod ciśnieniem w górnej części silnika zanim spłynie w dół. Sam miałem już taki problem, więc piszę. Pod silnikiem wtedy jest plama oleju, a lada chwilą czujnik może wywalić jeszcze większą ilość oleju. Na czujniku jest taka gumowa osłona kabla. Jeżeli pod nią jest świeży olej to znaczy że masz czujnik oleju do wymiany, poprostu przecieka. Losu niewielki, coś ok 30 zeta.

[ Dodano: 2009-03-08, 23:40 ]
Sorki za błędy, pisze z komórki.
Avatar użytkownika
prezesik
Members
 
Posty: 4869
Dołączył(a): 25 lut 2008, o 20:06
Lokalizacja: Łęczyca

Postprzez radekg819 » 9 mar 2009, o 08:09

dzieki za odpowiedz!!!!!!! :-D
radekg819
Berbeć
 
Posty: 20
Dołączył(a): 28 lut 2009, o 20:23
Lokalizacja: CRA VW


- - -



Powrót do Silniki benzynowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości