co to jest TDI

Wszystkie informacje o silnikach diesla.

Moderator: Moderator

co to jest TDI

Postprzez gsx-r » 29 sie 2008, o 23:30

Panie i Panowie mam takie małe pytanko czy ktoś może rozwinąć skrut TDI no wiem że to jest turbo diesel interkuler ale dzisiaj kolega bardzo namiętnie mnie uświadamiał że zwykłe td też posiadają chłodzenie powietrza w turbinie i to jest właśnie interkuler a po mojemu to I w TDI to oznaczało że posiada sie interkuler kto może mi to wyjaśnić jak to wygląda technicznie w porównaniu do TD
gsx-r
Czytacz
 
Posty: 38
Dołączył(a): 7 sie 2008, o 22:49
Lokalizacja: SZCZECIN

co to jest TDI

 

Postprzez SotoM » 29 sie 2008, o 23:52

nie widziałem w TD coolera... chba ze ktos sobie dołozył. po za tym TDI ma elektroniczna pompe wtryskową i silnikiem steruje komputer. a TD ma zwykłą pompe rzędówkę i tam jhest zero elektroniki. chyba ze ABS Airbag i tylko to jest do zdiagnozowania.a tak to tojest zwykły klekot do którego wrzucili turbinke i go wyżyłowali na pare patatajów wiecej... :-)
Mój były SotoMoVWóz

Powered by diesel inside -by Leopard
Avatar użytkownika
SotoM
Members
 
Posty: 4053
Dołączył(a): 22 lip 2007, o 12:45
Lokalizacja: Szczecin
Rocznik: 2007
Silnik: BRD
Paliwo: ON
Nadwozie: kombi

Postprzez Zico63 » 29 sie 2008, o 23:53

W silnikach TD wpadające powietrze z filtra powietrza jest sprężane w turbinie i przesyłane bezpośrednio do cylindrów. W silnikach TDI po wyjściu z turbiny, kierowane jest rurami do chłodnicy powietrza celem jego oziębienia przed wpuszczeniem do silnika.
Zadaniem tego układu jest dostarczenie jak największej ilości tlenu by można było zwiększyc dawkę paliwa (zimne powietrze zawiera objętościowo więcej telenu).
Ze zmianą systemu zasilania oczywiście wiążą się liczne zmiany techniczne o których pisze Kolega SotoM.
Intercooler to z języka angielskiego (w wolnym tłumaczeniu): "międzychłodzenie" czyli chłodzenie w trakcie wędrówki.

↓ ↓ ↓ ↓ ↓ Kolego Piotr 0488! Szacunek! :siema:
Ostatnio edytowano 30 sie 2008, o 00:03 przez Zico63, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Zico63
Members
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 13 gru 2007, o 02:32
Lokalizacja: B.-B.

Postprzez piotr0488 » 29 sie 2008, o 23:57

:arrow: Intercooler (ang. "chłodnica pośrednia") chłodnica powietrza doładowującego to chłodnica chłodząca powietrze sprężone w sprężarce przed dostarczeniem go do silnika, stosowana w silnikach spalinowych z doładowaniem. Służy do zwiększenia sprawności i mocy silnika

:arrow: Terminologia
Określenie intercooler używane jest też do chłodnic powietrza stosowanych w silnikach przepływowych, np. lotniczych lub sprężarkach turbin gazowych - wówczas intercooler oznacza chłodnicę umieszczoną między („inter") stopniami sprężarki. Natomiast chłodnice powietrza umieszczone za sprężarką nazywane są aftercooler.

W samochodach chłodnica powietrza jest najczęściej zlokalizowana za sprężarką, ale przed silnikiem tłokowym. Ponieważ wewnątrz silnika dokonuje się również sprężanie, to chłodnica powietrza jest de facto intercoolerem.

:arrow: Idea
W wyniku sprężania powietrza w turbosprężarce (adiabatyczne) następuje wzrost jego temperatury. Ponadto napędzana gorącymi spalinami turbina mocno się nagrzewa, ciepło przez elementy konstrukcyjne przepływa do sprężarki, co powoduje dodatkowy przyrost temperatury powietrza. W wyższej temperaturze powietrze ma mniejszą gęstość, co zmniejsza efekt doładowania

Obniżając temperaturę sprężonego powietrza w chłodnicy powietrza doładowującego zwiększa się jego gęstość, a co za tym idzie - rośnie masa ładunku[2] dostarczana do silnika. Możliwe jest więc spalanie większej ilości paliwa i wzrost mocy silnika (zwiększenie wysilenia). Jednocześnie sprężanie chłodniejszego powietrza obniża pracę sprężania, co zwiększa sprawność silnika. Intercooler może być jednocześnie wykorzystany do chłodzenia układu recyrkulacji spalin

:arrow: Budowa
Intercooler może być prostym wymiennikiem ciepła z naturalnym owiewaniem (pęd powietrza jadącego auta), może też mieć chłodzenie wymuszone (wentylator), a nawet wodne - jak np. w modelu Toyota Celica, Lotus Omega. W niektórych samochodach, takich jak np. Subaru Impreza WRX STi czy Mitsubishi Lancer Evolution (I), stosuje się natrysk wody na intercooler, co ma za zadanie jeszcze wydajniejsze chłodzenie. Pociąga to jednak za sobą konieczność zaopatrywania samochodów w dodatkowe zbiorniki z wodą do intercoolera. Istnieją rozwiązania, w których do chłodzenia intercoolera stosowana jest woda z kostkami lodu w celu dalszego zwiększenia intensywności chłodzenia.

:arrow: Inne zastosowania
Chłodzenie częściowo sprężonego powietrza (ang. intercooling) stosowane jest także w instalacjach turbin gazowych. Tu również chodzi o obniżenie temperatury częściowo sprężonego powietrza (w czasie wstępnego sprężania następuje wzrost temperatury), dzięki czemu następuje wzrost mocy i sprawności układu.


:arrow: Wady
Oprócz korzyści wynikających z zastosowania chłodnicy powietrza doładowującego układ ma także wady. Przy małych obrotach turbosprężarki ciśnienie sprężania a tym samym i wzrost temperatury powietrza jest niewielki, dlatego znaczenie chłodnicy jest mniejsze, niż przy pełnej mocy silnika. Aby wyeliminować tę wadę stosuje się turbosprężarki o regulowanych kierownicach spalin, które pozwalają na pracę turbosprężarki w dość wąskim, najbardziej optymalnym zakresie obrotów. Układ sprawia też problemy techniczne polegające na rozbudowie układu silnika (siłowni) i zwiększeniu liczby elementów. Ma to negatywny wpływ na koszty nowego silnika (siłowni) jak i koszty napraw, remontów, konserwacji, zwiększa zawodność, powoduje konieczność demontażu w celu umożliwienia dostępu do głowicy silnika i innych elementów konstrukcyjnych. Stąd pierwsze tego typu rozwiązania dotyczyły silników dużych, np. kolejowych.

Zalety chłodnicy powietrza doładowującego i korzyści wynikające z chłodzenia międzystopniowego ładunku silnika są tak znaczące w stosunku do jego wad, że zdecydowana wiekszosżć współczesnych silników z zapłonem samoczynnym posiada chłodnicę powietrza doładowującego.










zrodło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Intercooler

[ Dodano: 2008-08-29, 23:59 ]
:arrow: 1,9TD to silnik starszej konstrukcji posiadający komore wirowa w głowicy,

:arrow: 1,9TDI to silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania.

W silniku TDI paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra powyżej tłoka. W silniku TD paliwo jest wtryskiwane do małej komory wstępnej połączonej z cylindrem wąskim przejściem, które wchodzi stycznie do komory wstępnej. Podczas suwu sprężania to tego przejścia wlatuje powietrze wywołując silne zawirowanie w komorze wstępnej. Następnie do komory wstępnej wtryskiwane jest paliwo i tam następuje zapłon. Połączenie szybko wirującego powietrza oraz gwałtownego rozprężania spalin z komory wstępnej do cylindra polepsza mieszanie i spalanie paliwa z powietrzem. zybsze mieszanie powietrza z paliwem w silnikach TD ma jednak swoją cenę. Wysoka prędkość przepływu powietrza przez wąskie połączenie między cylindrem a komorą wstępną oraz gwałtowne zawirowania w samej komorze wstępnej powodują znacznie większą stratę ciepła w powietrzu podczas sprężania niż w silnikach TDI. W połączeniu ze spadkiem ciśnienia przy przejściu z głównej komory spalania do komory wstępnej daje to efekt niższej temperatury powietrza po sprężeniu niż w podobnym silniku TD. Ponieważ szybki samozapłon wymaga odpowiedniej temperatury powietrza silnik TDI musi mieć wyższy stopień sprężania aby osiągnąć wymaganą temperaturę w komorze wstępnej. Silniki TDI pracują przy stopniach sprężania rzędu 20:1 do 24:1 podczas gdy w silnikach TD stosowane są stopnie sprężania od 15:1 do 18:1. Straty ciepła, które wymuszają wyższy stopień sprężania mają jeszcze jeden, ważniejszy efekt: obniżają sprawność silnika. Silniki TD przeważnie mają o 10 do 20% większe spalanie niż porównywalne silniki TDI. ( mat. zaczerpnięty z www)
Ostatnio edytowano 30 sie 2008, o 08:33 przez piotr0488, łącznie edytowano 1 raz
piotr0488
Members
 
Posty: 1314
Dołączył(a): 24 sty 2008, o 00:39
Lokalizacja: Lędyczek
Rocznik: 1995
Silnik: 2000
Paliwo: PB
Nadwozie: 3-drzwiowe

Postprzez Zico63 » 30 sie 2008, o 00:13

Ale ze sprawnością silników to chyba na odwrót.
Ostatnio edytowano 30 sie 2008, o 00:28 przez Zico63, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Zico63
Members
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 13 gru 2007, o 02:32
Lokalizacja: B.-B.

Postprzez piotr0488 » 30 sie 2008, o 00:16

Zico63, a czemu na odrot....???
piotr0488
Members
 
Posty: 1314
Dołączył(a): 24 sty 2008, o 00:39
Lokalizacja: Lędyczek
Rocznik: 1995
Silnik: 2000
Paliwo: PB
Nadwozie: 3-drzwiowe

Postprzez Zico63 » 30 sie 2008, o 00:18

Silniki z wtryskiem bezpośrednim, a tym bardziej TDI mają znacznie niższe zużycie paliwa (jednostkowe)
Avatar użytkownika
Zico63
Members
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 13 gru 2007, o 02:32
Lokalizacja: B.-B.

Postprzez piotr0488 » 30 sie 2008, o 08:34

racja, juz dobrze
piotr0488
Members
 
Posty: 1314
Dołączył(a): 24 sty 2008, o 00:39
Lokalizacja: Lędyczek
Rocznik: 1995
Silnik: 2000
Paliwo: PB
Nadwozie: 3-drzwiowe

Postprzez mike102 » 30 sie 2008, o 09:03

Avatar użytkownika
mike102
Badacz tematu
 
Posty: 284
Dołączył(a): 17 gru 2007, o 16:40
Lokalizacja: WR

Postprzez gsx-r » 30 sie 2008, o 21:26

haha dzięki bardzo za tak licznom i bardzo obrazową pomoc okazało sie że to ja miałem racje
gsx-r
Czytacz
 
Posty: 38
Dołączył(a): 7 sie 2008, o 22:49
Lokalizacja: SZCZECIN

Postprzez mike102 » 30 sie 2008, o 23:52

gsx-r napisał(a):haha dzięki bardzo za tak licznom i bardzo obrazową pomoc okazało sie że to ja miałem racje


tzn.?

TDI: to jest Turbo Diesel Injection, a nie Intercoler...
Ostatnio edytowano 31 sie 2008, o 09:18 przez mike102, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
mike102
Badacz tematu
 
Posty: 284
Dołączył(a): 17 gru 2007, o 16:40
Lokalizacja: WR

Postprzez Zico63 » 31 sie 2008, o 01:15

Tam jest zabawna lektura a po części wszyscy mają rację (choć potocznie to rozumie się raczej ten Intercooler): :-D
http://www.4x4.pl/forum/read.php?f=1&t=20151
Avatar użytkownika
Zico63
Members
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 13 gru 2007, o 02:32
Lokalizacja: B.-B.

Następna strona

- - -



Powrót do Silniki diesla

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości