Witam. Mały wykładzik z podstaw elektryki samochodowej
:
czapi: Potrzebujesz miernika i schematu. Schemat powinieneś bez problemu znaleźć w internecie a jeżeli nie masz miernika wystarczy Ci nawet taki za 15zł z bezcłowego.
Musisz znaleźć na schemacie za co odpowiedzialne są przekaźniki które Ci się grzeją.
Na schemacie znajdziesz które z wyprowadzeń przekaźnika to styczniki a które to element sterujący. Myślę że bez problemu dojdziesz do tego które kable lecą od styczników do elementu który jest nim sterowany.
Prześledź bieg tych kabli, sprawdź czy gdzieś nie są zwarte. Duża temperatura oznacza zawsze duży prąd. A duży to oznaka zwarcia lub uszkodzenia jakiejś cewki, elektromagnesu lub tranzystora w taki sposób że powoduje zwarcie.
Możesz odłączyć element którym steruje przekaźnik i sprawdzić czy przekaźnik dalej się grzeje (tylko najpierw daj mu ostygnąć). Jeżeli nie to prosta logika wskazuje na to co jest uszkodzone. Jeżeli dalej jest grzanie musisz wziąć się za dokładne sprawdzanie kabli.
Miernikiem możesz zmierzyć trzy podstawowe parametry:
- czy pomiedzy dwoma punktami występuje napięcie (ustawienie na Volty, ustaw przedział do 20V), możesz tak sprawdzić czy do danego elementu dochodzi napięcie. Np. jak się wepniesz się styki silnika od wycieraczek to pokaże Ci 12V jak wycieraczki będą chodzić.
- czy przez dany kabel płynie prąd i jak jest on duży (ustawienie na Ampery, ustaw maksymalną wartość jaką masz na podziałce i uważaj bo jeżeli na tym ustawieniu podlączysz się przypadkiem bezpośrednio między plus a minus zasilania, to miernik zrobi takie fajne buuum (niejednokrotnie sprawdzone
) )
- rezystancję między danymi punktami (ustawienie na Ohm, symbol greckiej omegi). Możesz tak sprawdzić czy kabel jest sprawny, powinien on mieć bardzo małą rezystancję rzędu pojedynczych ohmów.
Można też tym sprawdzać cewki, elektromagnesy i silniki. Elementy te mają zwykle rezystancję rzędu kilku do kilkdziesięciu ohmów, jeżeli jest równa 0 lub 1 to cewka ma zwarcie, jeżeli jest duża rezystancja to cewka jest spalona.
Trzeba też pamiętać że pomiędzy dwoma przewodami lecącymi do danego elementu nie powinno być niskiej rezystancji. Tak dzieje się kiedy jest zwarcie. Zwarcie to nic innego jak niska rezystancja pomiędzy dwoma punktami gdzie nie powinno jej być! To także sprawdź. Jeżeli nie ma zwarcia, kable przewodzą, po odłączeniu elementu sterowanego przekaźnik się dalej grzeje to szukaj przyczyny z drugiej strony przekaźnika lub w samym przekaźniku
Muszę już kończyć, jak będe miał chwilkę to może jeszcze coś podpowiem z podstaw elektryki samochodowej