witam,
jako, że wielu użytkowników forum interesuje się tym tematem postanowiłem zebrać pewne informacje w jednym miejscu. znalazłem je przeszukując internet. tutaj zawarta jest ich moja interpretacja i ja ich nie wymyśliłem. zasługa należy do osób o wiele mądrzejszych ode mnie:)
sposobów na podniesienie mocy silnika AAZ jest kilka. zaczynamy od najprostszego:
1.) wymiana boost pina w pompie wtryskowej na boost pina z silnika 1.6TD z golfa II lub na dorabianego pina.
warunki: pompa wtryskowa musi mieć mechanizm LDA!
na zdj widać wypukłą pokrywę mechanizmu LDA. pompu z płaską pokrywą nie mają LDA
mechanizm ten ma za zadanie zwiększenie dawki paliwa wraz ze wzrostem ciśnienia doładowanie oraz ograniczenie tej dawki gdy ciśnienia nie ma.
zasada działania: pojawienie się ciśnienia doładowania powoduje wciśnięcie boost pina w dół. wraz ze obniżaniem się pina wysuwa się bolec który porusza się po powierzchni pina. im dalej wyjdzie bolec tym większa dawka paliwa. kształt pina z mkII powoduje, że przy dużym ciśnieniu doładowania dawka jest wieksza niż przy oryginalnym pinie. oryginalny pin praktycznie wcale nie zmienia dawki:)
oryginalny pin:
pin z mkII:
tak to działa wg opisu wyżej:
wymiana pina:
1. odkręcamy 4 śruby zaznaczone na czerwono:
2. zdejmujemy pokrywę i wyjmujemy starego pina (uwaga bo może wystrzelić ponieważ pod pinem jest mocna sprężyna)
3. wkładamy nowego pina. ponieważ pin z mkII jest asymetryczny możemy regulować efekty. im większe wciecie skierujemy w kierunku bolca od dawki tym lepszy efekt:)
4. zakładamy pokrywę i dokręcamy śruby
5. cieszymy się efektami:)
2.) zwiększanie ciśnienia doładowania
w golfie III do silnika AAZ były montowane turbiny GARRETT T2, KKK K14 i jeszcze jakaś której nie pamiętam. fabrycznie są ustawione na 0,6-0,8bara. obie turbiny można podkręcić do 1bara(rozsądna granica) domowymi metodami lub najlepiej za pomocą MBC(manual boost control). MBC dostępne są na allegro w różnych cenach.
jak zwiększyć ciśnienie:
1. kupujemy manometr czyli wskaźnik ciśnienia doładowania. jest niezbędny bo na oko ustawić sie nie da i nie ma jednej recepty. zresztą na oko to chłop w szpitalu umarł:)
2. montujemy wskaźnik wg dołaczonej do niego instrukcji
3. podkręcamy turbinę:
- KKK K14
odkręcamy kontrę zaznaczoną 1 na zdjeciu i wkręcamy ampulem śrubę 2. robimy ze dwa obroty, dokręcamy kontrę i jazda próbna na której sprawdzamy czy nie przesadziliśmy z kręceniem. czynność powtarzamy do uzyskania założonego ciśnienia doładowania:) (ciśnienie sprawdzamy na drugim biegu trzymając pedał gazu w podłodze i jednocześnie hamując lewą nogą tak aby prędkość nie przekroczyła 60km/h)
- Garrett T2
odkręcamy kontrę oznaczoną nr 1, zdejmujemy zabezpieczenie nr 2 i tutaj kurcze nie pamiętam czy skręcaca się sztangę oznaczoną nr3 czy rozkręca sie ją, trzeba poprubować:) i jak w opisie wyżej dążymy do zadanego ciśnienia metodą prób i błędów.
4. podkręcamy turbinę za pomocą MBC: kupujemy MBC i zakładamy je zgodnie z instrukcją. na zdjęciach turbin zaznaczyłem czerwoną linią przewody w które trzeba się wpiąć. później pozostaje tylko za pomocą pokętał MBC ustawić zadane ciśnienie także metodą prób i błędów.
5. gotowe
3.) zwiększanie dawki paliwa.
po zwiekszeniu ciśnienia doładowania przydało by się dać silnikowi trochę wiecej paliwa bo na samym powietrzu jechał nie będzie. na zdjęciu widać śrubę, która odpowiada za dawkę paliwa. należy odkręcić kontrę(klucz 13) i śrubowkrętem wkręcić śrubę. dawkę radzę regulować małymi krokami. mówi sie, że auto musi przestawać dymić przy pełnym doładowaniu. przy zwiększani dawki paliwa obroty biegu jałowego będa rosły. można je zmniejszyć śrubą widoczną na zdjęci zaznaczoną na niebiesko.
4.) jeżeli mamy zrobione to co jest wyżej to przydało by się zamontowanie intercoolera. przez ochłodzenie powietrza wtłaczanego do cilindrów zwiększa jego nasycenie w tlen a wiadomo, że więcej tleny=lepsze spalanie. najprostsze wyjście to montaż IC od golfa III TDI. koszt ok 300pln.
dla lepszej wydajności można zamontować FMIC np z meganki lyb sprintera.
5.) dla zwiększenia wydajności pompy wtryskowej możemy zastosować pewne mody np governor mod lub time advencing mod. pierwszy ma na celu umożliwienie kręcenia się silnika poza skalę obrotomierza a drugi za dynamiczną zmianę kąta wtrysku przy dużych obrotach zapewniający lepsze spalanie mieszanki. jeżeli ktoś się na to skusi to musi poszukać na www instrukcji bo ja nie podejmuję się objaśniania tego:)
6.) można też zbudować większą pompę przez zastosowanie większej głowiczki i tłokorozdzielacza 10 lub 11mm z pomp TDI. dodaje to bardzo bardzo dużo dynamice i elastyczności silnika. kolega vision opisał to niżej
7.) do większych pomp przydało by się zastosować większe turbiny np GARRETT T3
lub KKK K24. a hardcorem było by założenie turbin VNT np GT20.
8.) dla usprawnienia przepływu spalin przez układ wydechowy można wywalić katalizator. podobno po przejechaniu 200tys km i tak nie spełnia swojej roli więc po co go darmo wozić.
katalizator widoczny jest na zdj w niebieskiej ramce:
aby go wyjąć należy odkręcić śruby zaznaczone na czerwono. można wybić wnętrze katalizatora lub wyciać go całkiem i wspawać kawałek rury.
przy pracy z katalizatorem radzę nałożyć maskę i rękawiczki. podobno zbierają sie w nim nieciekawe związki chemiczne.
9. usunięcie z pompy ogranicznika dawki paliwa przy pełnym obciążeniu.
nie występuje on we wszystkich pompach. usunięcie go pozwoli na podawanie większej dawki paliwa przy pełnym obciążeniu a wiadomo, że moc jest z paliwa
tak wygląda z zewnątrz:
tak w środku:
ramię tego mechanizmu obcinamy. najlepiej jest go wyjąc odkręcając nakrętkę z zewnątrz(klucz 10) i po obcięci złożyć spowrotem.
a tyle po nim zostało w mojej pompie:
należy pamiętać też o bezpieczeństwie. przy mocniejszym silniku proponuję zadbać o lepsze i wydajniejsze hamulce, o opony w dobrym stanie itp.
wiadomo też, że fabryka nie robi silnika żeby w nim modzić. jeżeli będzie się kręcić przy nim bez opamietania może nie wytrzymać długo.
duże zwiekszenie mocy może źle wpłynąć na sprzęgło, skrzynię biegów, przeguby, półośki, układ tłokowo-korbowy itp. znane są przypadki połamania wałów:)
w sumie ryzyk fizyk:) ale gdyby człowiek nie był ciekawy nowego i nie przekraczał pewnych granic dalej siedział by w jaskiniach:)
mój golf ma takie mody i jeździ jak marzenie: pompa 10mm z governor modem i time advencing modem, boost pin od mkII, zwiększona dawka paliwa, większa turbina Garrett T3 z ciśnieniem ustawionym za pomocą MBC na 1.1bara, manometr, intercooler z tdi:
będę uzupełniał ten temat w miarę możliwości. proszę o komentarze, uwagi, doświadczenia, sprostowania itp. napisz co myślisz
dla zachęty znalazłem parę wykresów z hamowni silnika aaz:
a tutaj coś żeby pamiętać o zdrowym rozsądku:
pozdrawiam