robik1301 napisał(a):zabytka to ty masz skoro masz takie przepały w swoim żęchu
jezdzi sie 90 km/h a nie 170 i sie tyle spala
na zbiorniku zrobie 1300 km i jeszcze nie ma rezerwy
kto nie wierzy moge sie zalozyc
potwierdzam taka jazda moze bardzo duzo pomoc, co prawda mam skromnego ABD (1.4) ale uwierzę robikowi, ze osiągnał wynik poniżej 4l/100 km, wg fabrycznej instrukcji mój silnik ma następujące spalanie, w zaleznosci od predkosci:
przy 90 km/h - 5,2
przy 120 km/h - 7,4
a więc prawie 2l więcej tylko dlatego, że docisnelismy trochę mocniej gaz i polecielismy 120 zamiast 90 na godzinę! wyniki te mają odzwierciedlenie w rzeczywistosci, na 700 km trasie uzyskalem spalanie 5,3 w 15 letnim samochodzie (fakt - zadbany, silnik zdrowy), oczywsicie przy wyzszych predkosciach stosunkowo maly silniczek ciagnacy dosc duza bude zaczyna pic duze ilosci paliwa stad wziela sie opinia o paliwozernosci silnika 1.4
a jak wyglądaja dane z fabrycznej instrukcji dla samochodu ktorym jezdzi robik1301, czyli 90 konny silnik diesla:
przy 90 km/h - 3,8
przy 120 km/h - 5,4
wiec przy 90km/h niedaleko do wyniku, ktory podal robik1301, ale jednak kolego wydaje mi sie ze Twoj pomiar nie byl zbyt dokladny, powinienes go przeprowadzic jeszcze raz z większa dokladnoscia, oraz inni wlasciciele tego silniczka, moze akurat bedzie mile zaskoczenie.jak wykonac dokladny pomiar? np tak:
zalewamy bak do pelna, do pierwszego "klikniecia", w ten sposob za drugim razem wlejemy dokladnie taka sama ilosc paliwa, przejezdzamy kilkaset km, przestrzegajac zasad ekonomicznej jazdy tzn: predkosc do 90 km/h, hamowanie silnikiem, unikanie wciskanie pedalu gazu do podlogi, czasami wymaga to cierpliwosci i odpuszczenia, bo co nam da ze wjedziemy do miejscowosci przed poprzedzajacym nas pojazdem skoro za chwile i tak oboje staniemy na skrzyzowaniu?
po przejechaniu kilkuset km wracamy najlepiej na tą sama stacje (ten sam dystrybutor) wlewamy paliwo znow do pierwszego klikniecia, wazne aby nie bylo zadnych dolewek bo wtedy wynik nie bedzie dokladny, zapisujemy ile przjechalismy km oraz ile paliwa weszlo do baku, dla dokladnosci pomiaru wazne jest aby trasa na ktorej badamy spalanie byla jak najdluzsza, dobra okazja jest np wyjazd na wakacje, przykladowo przy trasie 150 km z 4 godzinnym postojem spalanie wyszlo mi 5,6 a przy trasie 700 km z trzema 20-minutowymi postojami spalanie wynioslo jak juz pisalem 5,3. majac ilosc przjechanych km oraz ilosc spalonego paliwa, latwo juz policzyc srednie spalanie, przykladowo zrobilismy 320 km i spalilismy 17 l paliwa, aby policzyc srednie spalanie najpierw ilosc km dzielimy przez 100, w naszym przypadku otrzymujemy liczbe 3,2. Nastepnie dzielimy ilosc paliwa przez otrzymana liczbe tzn 17:3,2 = 5,3125, otrzymujemy takie srednie spalanie na tym odcinku. Oczywsicie podstawa otrzymania niskiego spalania to 100% sprawne auto, z niezuzytym olejem, sprawnymi lozyskami itd, takze klimatyzacja potrafi znaczaco oslabic moc samochodu a tym samym podniesc spalanie
Zachecam do eksperymentowania wlascicieli silnikow 1.9 TDI te silniki są naprawde bardzo oszczedne i kolega robik1301 ma troche racji, sam widzialem jak jezdzil moj kolega ktory poczul pod nogą moc silnika TDI, przy kazdej mozliwej okazji wciskal gaz do podlogi, tak robi wielu uzytkownikow samochodow, a potem wprowadzaja innych w blad zawyzonym spalaniem wlasnego auta.