Opik napisał(a):chomik napisał(a):wyjaśnij mi sens zakładania strumienicy przy silniku tóry ma 115 koni ?
wyjaśnij mi sens zakładania uniwersalnej strumienicy w silniku który ma nawet 300 koni
Opik , dokładnie oto mi chodzi ; ) uniwersana strumienica z allegro może tylko pogorszyć niż coś pomóc .
takie ciekawy urywek artykułu :
"Kilka praktycznych rad na temat stosowania strumienic. Przede wszystkim musimy się zdecydować co chcemy uzyskać i do czego nam służy auto, czy ścigamy się wieczorami po ulicach Warszawy, używamy go do pracy czy mamy samochód tylko dla przyjemności. Decydując się na strumienicę wydechową pamiętajmy że może ona nie pracować z fabrycznym tłumikiem. Konieczne trzeba zastanowić się nad zmianą np. tłumika końcowego. W przewodach wydechowych i dolotowych silnika zachodzą oprócz zjawisk związanych z przepływem gazu w rurach jeszcze zjawiska falowe spowodowane cyklicznym ruchem tłoków silnika . Nakładanie się tych zjawisk bardzo komplikuje opis i możliwość przewidywania co się dzieje w przewodzie dolotowym czy wydechowym. Są pozytywne skutki np. doładowanie rezonansowe , ale to co pomaga w dolocie w układzie wydechowym może spowodować duże straty.
Przykładem tego są przypadki uszkodzenia silnika przez strumienice łuskowe inaczej mówiąc powodujące silny ruch wirowy (szczelinowa się do nich też zalicza) w skutek nakładania się silnych pulsacji ciśnienia spalin blisko silnika na ich ruch wirowy. Efektem może być nawet cofanie się wiru do silnika. My dążymy do stanów przepływów laminarnych powodujących najmniejszy opór i głośność. Praktyczna rada uciekajmy ze strumienicami w okolice gdzie jest przewidziany tłumik środkowy. Nawet źle dobrana strumienica w miejscu tłumika środkowego może dać pozytywne rezultaty. Umieszczona w miejscu katalizatora wywoła turbulencje i np. wypalanie uszczelki pod głowicę. Następną radą jest montowanie układów wydechowych i strumienic złączkami a nie spawanie. Daje nam to możliwość łatwej zmiany np. rodzaju strumienicy czy tłumika w celu ich dokładnego dopasowania do charakterystyki silnika. Tym bardziej że obecnie na rynku mamy cały asortyment past uszczelniających złączek i akcesoriów potrzebnych do takiego montażu. Na zakończenie chcę zaanonsować powstanie nowej strumienicy stożkowej wydechowej już wykonałem pierwsze prototypy spisują się bardzo dobrze. Będzie to strumienica uniwersalna można ją montować dowolnie. Obecnie trwa wymiana doświadczeń między inż. Pachoniem, Firmami Michael, MG-Motor Sport w celu pełniejszego wykorzystania pierwszych prób drogowych. Już powstają projekty połączenia strumienicy stożkowej ze szczelinową i budowania nowego rodzaju wydechu składającego się: strumienica stożkowa , a jako tłumik strumienica stożkowo-szczelinowa.
"
Źródło: Lech Węglarski "Strumienice mity i rzeczywistość (część II)", GT nr 02 (50), luty 2003, str. 5
a tutaj jak powinny być zamontowane struminice w aucie :
" Dlaczego poddźwiękowe, okołodźwiekowe i naddźwiękowe? Ten podział strumienic odnosi się do występujących w nich zjawisk falowych, które odpowiednio dynamizują przepływ masowy powietrza, mieszanki lub spalin. Skutkuje to poprawą napełniania cylindrów i ogólnie wymiany ładunku, przy zdecydowanie lepszej elastyczności silnika i zmniejszeniu zużycia paliwa. Występuje tutaj zjawisko impedancji akustycznej, czyli związku pomiędzy ciśnieniem akustycznym a prędkością przepływu masowego. Można także doszukać się działania tak zwanych modów albo inaczej wymuszeń akustycznych, kiedy zjawiska falowe wprawiają w drgania ścianki elementów strumienic, co z kolei dynamizuje przepływ masowy określonego czynnika.
Podstawową zasadą poprawnego działania strumienic, jest umieszczenie ich w odpowiedniej odległości od zaworu lub kolektora, przy czym obowiązuje tutaj zasada tak zwanego strojenia na pierwszą harmoniczną lub jej krotność, z przyjęciem określonej długości. Zwykle jest to minimum 280mm, a według tak zwanej szkoły amerykańskiej jest to 750mm (lub 750 plus połowa tej długości). Wraz z strumienicą dolotową warto zastosować sportowy filtr o zmniejszonych oporach przepływu, montując go na przewodzie dolotowym jak najdalej od rozgrzanego silnika. Daje to poprawę napełniania ciężarowego, gdyż chłodniejsze powietrze po prostu więcej waży przy tej samej objętości.
Strumienice: dolotowa i wydechowa znakomicie się uzupełniają, powodując poprawę elastyczności silnika. Montując zestaw składający się z obu strumienic, sportowego filtra powietrza, sportowego układu wydechowego łącznie ze sportowym kolektorem wydechowym, uzyskamy zwiększenie momentu obrotowego oraz przesunięcie jego maksymalnej wartości w zakres niższych obrotów. A jak wiadomo na przyspieszenia i elastyczność ma głównie wpływ moment obrotowy a nie moc silnika. Znane i potwierdzone badaniami na hamowni są przypadki przesunięcia maksymalnej wartości momentu obrotowego o 2000 obr/min w dolny zakres prędkości obrotowej silnika. Tak więc np. przy 1800 obr/min mamy dostępną maksymalną jego wartość, na dodatek zwiększoną w porównaniu z seryjnym silnikiem.
Czy warto inwestować więc w montaż strumienicy? Jednej może tak, ale obu na pewno. Nie należy zapominać, że są to oddziaływujące bezpośrednio na siebie elementy. Aby strumienica wydechu mogła w pełni zaprezentować swoje możliwości, silnik musi być odetkany na wlocie (czyli zamontowany sportowy filtr i strumienica). Jeżeli zapewnimy optymalne warunki pracy dla obu strumienic, będziemy się mogli cieszyć lepszymi przyspieszeniami podczas wyścigów spod świateł, a podczas spokojnej jazdy, dzięki większej elastyczności naszego silnika, rzadziej będziemy sięgać do lewarka zmiany biegów np. podczas wykonywania manewru wyprzedzania.
"